Jump to content

Råd om kjøp av Marlin 1895 45-70 leveraction rifle


Haneborg

Recommended Posts

Sitter i skrivende stund og har bestemt meg for innkjøp av ei Marlin 1895 bøylerifle. Har søkt her i forumet og generellt på nettet for disse riflene. Spørsmålet er om noen her inne har noen av de modellene, som f.eks GG , GBL, SBL. Ser det går igjen i modellen GG (guide gun) for mange.

Har tenkt til å bruke rifla til litt elgjakt der mye av skogen det jaktes i er tettskog med korte skyteavstander. Har også ei Tikka T3 30.06 der avstandene blir lengre. Fisker bare etter litt innspill og råd om hvilken rifle jeg bør gå for, om det er noen der ute som er en heldig eier av en.

Selv lurer jeg litt på modellen Marlin 1895 GBL, med samme løpslengde som GuideGun har, men med lenger magasinrør som noe jeg synes tar seg godt ut! Takk for råd.

Link to comment
Share on other sites

Har en GuideGun i .45/70, et sjarmerende lite våpen som leverer med pondus. Perfekt i bratte hjortelier og der skyteavstandene er moderate. Presisjonen er langt bedre i mitt våpen enn jeg hadde forventet, 5skudd under 30mm bør ikke være umulig. Orginalsiktene suger lut, men mye fint å få kjøpt av diopter osv. Har selv en Leupold 11/2-4 på rifla, noe som kler den godt. Har og en aimpoint som backup. Så langt bare en elg og et rådyr som er skutt med rifla, de tok kvelden raskt med kaliberhullet tvers igjennom. Kanskje ikke som eneste jaktrifle, men den supplerer garderoben perfekt. Løp og kjøp 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar! Ja jeg kan ikke finne noe å sette fingeren på da det gjelder disse riflene, forutenom standard siktene ja. Må vel ha noe bedre optikk for å kunne klare elgprøva. Men det gjelder å begynne med hjemmelading skjønner jeg, skal man skyte å ha det litt gøy utenom jakt også!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...