Jump to content

Jakt på rømt dåhjort (vært ute over et år)


telang

Recommended Posts

Hei. Håper noen kan gi noen synspunkter her.

Kjenner et terreng der det går noe dåhjort som har rømt fra oppdrett for et drøyt år siden. Grunneier har forsåvidt sagt værsågod til jakt når jakttiden starter, men hvilke regler gjelder egentlig når det er snakk om rømte oppdrettsdyr? Er det slik at når de har vært ute en viss tid kan de jaktes som vanlig? -Hvor lenge skal de i såfall ha vært på rømmen?

Har ikke lyst til å gjøre noe galt eller tråkke så altfor hardt på noens tær....

Link to comment
Share on other sites

Hei. Håper noen kan gi noen synspunkter her.

Kjenner et terreng der det går noe dåhjort som har rømt fra oppdrett for et drøyt år siden. Grunneier har forsåvidt sagt værsågod til jakt når jakttiden starter, men hvilke regler gjelder egentlig når det er snakk om rømte oppdrettsdyr? Er det slik at når de har vært ute en viss tid kan de jaktes som vanlig? -Hvor lenge skal de i såfall ha vært på rømmen?

Har ikke lyst til å gjøre noe galt eller tråkke så altfor hardt på noens tær....

 

Dåhjort og muflon kan jaktes 25.09-23.12 over hele landet. Formelt spiller det ingen rolle om viltet er rømt eller ikke så lenge du har alle jaktmessige formaliteter i orden. Hvorvidt du "tråkker noen på tærne" eler ikke blir mer på det individuelle plan. Enkelte føler seg jo tråkket på tærne om du skyter en trost.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir vel mer avskyting enn jakt, og kan deretter utføres hele året?

 

Men noen har antageligvis mer peiling på det enn jeg har :)

Det sies at i en viss tid etter rømming kan oppdretter avrette eller fange inn dyrene, og hvis han ikke gjør dette innen denne fristen er de å regne for vilt. Men dette er litt diffust, jeg har ikke fått helt rede på hvor lang denne fristen er selv om jeg vil anta at det umulig kan være snakk om mer enn ett år.

Hva "avskyting" gjelder så er nok det å ta disse nå omtrent som å smyge rådyr. De er oppfører seg ikke akkurat "tamt" :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det viser seg at dette er regnet som vilt. Må man vel forholde seg til jakttids rammen og om det da er jakttid på arten der du jakter.

Selv om du er innenfor jakttidsrammen er det ikke sikkert det er åpnet for jakt på arten i ditt område.

I min kommune ble det åpnet for bever og hjort for kun 3 år siden..

Link to comment
Share on other sites

Hvis det viser seg at dette er regnet som vilt. Må man vel forholde seg til jakttids rammen og om det da er jakttid på arten der du jakter.

Selv om du er innenfor jakttidsrammen er det ikke sikkert det er åpnet for jakt på arten i ditt område.

I min kommune ble det åpnet for bever og hjort for kun 3 år siden..

Jakttiden gjelder nok som vanlig ja. På kommunens hjemmesider under fellingstillatelser står det å lese at "Dåhjort kan jaktes i hele landet uavhengig av minsteareal, kvote eller godkjent vald", så siden de ikke skriver noe annet må man vel kunne forholde seg til dette.

Det jeg sliter mer med å finne ut av er hvor lenge de må ha vært på frifot før de er å regne som oppgitt av oppdretter.

Link to comment
Share on other sites

Fant svaret nå :

"§ 4-5. Om rømming

Vilt som har rømt fra innhegnet område er å anse som viltlevende.

Eieren har likevel rett og plikt til å fange inn merkete, rømte individer som befinner seg innenfor en avstand av 5 km fra det innhegnete området. Eier bærer selv kostnadene forbundet med dette. Slik innfanging kan bare skje innen 1 måned etter rømming. Eier kan ikke påberope seg rett til rømte individer som felles under ordinær jakt.

Melding om vilt som har rømt fra innhegnet område, skal straks gis til kommunen. Eieren plikter også umiddelbart å rapportere til de samme instanser om innfanging av rømte dyr. Kommunen kan føre slik kontroll med innfangingen som den finner nødvendig."

Resten av dokumentet her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0357.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...