Jump to content

Strømme hund som ennå ikke jager godt?


Sigurd_s

Recommended Posts

har en petit basset på snart 2.5år som ikke har funka spesielt bra. trang i losen så han er tyst til han er helt oppi ræva på dyra, hvor han hyler ut i los og støkker dyra. gir seg da etter maks 5 minutter.. problemstillinga nå er at jeg ønsker å strømme han mot sau. han stakk av fra meg på fjellet og hylte ut i sauelos, pluss at jeg har sauer gående hjemme, og da står han å bjeffer og loser på de dagen lang. kan en hund som det enda ikke har blitt noe greie på i skauen ta noe skade av strømming mot sau? vil det påvirke en evt progresjon i skauen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke den tar skade av det mtp jakt, men det kan bli litt jobb å få den sauerein når den har hatt flere fine saueopplevelser uten aversjonskonsekvenser. Det beste er om hundene er uinteressert i sau. Det nest beste er at de er redde for sau. Jeg kjenner til hunder som er oppvokst blant sau og er uinteressert. Problemet er hvis en unghunds første møter med sau er når bikkja er laus og sauene springer. Da våkner jaktinstinktet. Og nå da far er avskåret fra umiddelbar kraftig irettesettelse erfarer den at det er gøy å jage sau helt til eieren til syvende og sist får tak i bikkja.

 

Dersom du går på sauedressurkurs nå tipper jeg den vil jage og få et solid støt av dressøren. Neste gang tipper jeg den vil krype med halen mellom beina når den får på seg strømbåndet fordi den vil gjenkjenner situasjonen og atmosfæren fra første gang. Men jeg frykter at den vil jage sau like godt i skauen. Jeg har samme problem med min hund. Planen min er å oppsøke sau på forskjellige steder og uten andre til stede og korrigere uønsket adferd kraftig. Da er det fint om en kan treffe på sauer som ikke lar seg pille på nesa og heller kommer mot bikkja.

 

Forrige hund heiv jeg inn til en vær som gikk til angrep og satte en støkk i bikkja som varte livet ut.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha strømmet noen hundre hunder tror jeg ikke den bruker målet mindre av å bli strømmet riktig. Det er viktig at hunden er helt tett på sauen før det strømmes. Det værste er å strømme når hunden er 10-20 m unna. Videre bør du sette på noe som ligner halsbåndet noen dager i forkant, feks peilebånd. Du må etterpå følge opp konsekvent i alle situsjoner hunden din møter sau både før og etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Av to onder så ville jeg uansett valgt å strømme bikkja… Det er bedre at bikkja får leve, enn at den jager sau.

 

Når det gjelder jaginga til hunden, så kan jo dette bli høsten den våkner, får håpe det. Hunder kan bli løsere i losføringa med alderen. Høres nesten ut som du bør vurdere en kur mot nesemidd også, eller sjekke om hunden har andre luftveisplager/infeksjoner. At den lager lyd nærmest bare ved synskontakt eller tett på viltet der lukta tross alt er sterkere, samt at den returnerer etter 5 minutter når viltet har fått langt forsprang, sier meg noe om det. Det er ikke helt slik jeg kjenner petiten, og jeg har sett noen i aksjon nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...