Jump to content

Skrue knakk


jegerjan

Recommended Posts

Skulle etterstramme skruane som løpet er festa med på ein sauer 202.

Brukte ein nyinkjøpt verktøy og skulle dra til med 5 nm.starta på 3 nm for å få føling med knepelyden når armen kopla ut. Skrue nr 1 fra avtrekker knakk på 3,5 nm.

Så til problemet det er 2 skruar igjen som held løpet,korleis vil pressisjon bli påvirka av og mangla bakerste skrue av tot 3 stk.

Jakta nermar seg og eg rekk ikkje å sende denne til børsemakar

Link to comment
Share on other sites

Hvilken dimensjon er disse skruene? Jeg antar at du ikke har tilgang på fresebenk? Hvis du har tilgang på søylebormaskin som er tight kan du bruke et lite senterbor for å senterere deg på skruen, som har tatt kvelden....dette vil ikke dra ut, slik et lite bor vil gjøre på en litt ujevn flate. Dernest bruker du gjengeboret for den skruedimensjonen du har og borer ut skruen. Uansett løsning forutsetter det at du får børsa skikkelig oppspent. Hva moment angår så er det varierende i forhold til hvilken holdefasthet skruen din har. Det skal stå på skruehodet..... f.eks 8.8 - 10.9 eller 12.9 Hvis du f.eks har M4 så gjelder følgende: holdfasthet 4.6-1,1nm - Holdfasthet 5.8-1,8nm - Holdfasthet 8.8-3,9nm - Holdfasthet 10.9-4nm - Holdfasthet 12.9-4,9nm.

Har du null erfaring med fresing og metallarbeid, så er det hjelp utenfra som gjelder!

Håper det ordner seg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at biten av skruen som sitter igjen i låsekassen sitter fast ? Skruene som holder løpet bunner jo ikke i noen ting, så om hodet knakk så er set jo ikke spenn i skruen lengre. Jeg ville prøvd å tatt ut løpet for å prøve å pirke ut skruen som er knekt. Landerø har garantert skruer på lager, så om du ringer på mandag, så har du ny skrue i posten på onsdag

Link to comment
Share on other sites

Som 1983 nevner tror jeg neppe den skruen sitter fast i gjengepartiet med mindre skruen ikke står skakk og er grunnen til at den knakk(som jo høres veldig rart ut). Disse boltene er 10.9 bolter som tåler veldig mye mer enn 3,5Nm. Er det snakk om en produksjonsfeil på bolten og den knakk rett under hodet, sitter den nok ikke fast i gjengepartiet i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...