Jump to content

.


Guest ak

Recommended Posts

Det er som jaktlykke skriver. bortsett fra snorkingen, vil det være utflod fra nesen, er hunden hardt angrepet vil kunne se disse små middene krype i og rundt neseborene.

Hunden har ofte halsbettennelse i samband med nesemidd (irriterte slimhinner) Sesemidd er ikke noe som går over av seg selv, og det er veldig smittsomt.

 

Har kurert egne hunder med Ivomec injeksjon denne er meget sterk og ikke alle hunder tåler dette preparatet. Det som brukes mest i dag er Interseptor i tablettform, denne tar knekken på nesemidd og alle andre innvollsparasitter og ehctoparasitter (pelslus og annet utøy)

Anbefaler å kjøre en slik behandling en gang i året.

 

Brenn alle tepper og pledd som hunden har brukt, samt desinfiser hundehus hundesenger og annet som hunden bruker. Nesemidden dør av sterk kulde over lang tid 3-4 uker.

Link to comment
Share on other sites

Er nesemidd veldig vanlig ?

Jeg ser at mine hunder jevnlig har "snørr" i øyet, spesielt dachsen min.

 

Hunden har ofte halsbettennelse i samband med nesemidd (irriterte slimhinner)

 

Den nevnte dachs har ødelagte stemmebånd, pga kronisk halsbetennelse sa dyrlegen, så når bikkja bjeffer/loser så høres det mer ut som ett hosteanfall evt en forbanna sel på land.

Denne bjeffinga/losen har han hatt så lange jeg kan huske.

 

Er det mulig at det er nesemidd som har gitt bikkja kronisk halsbetennelse som igjen har ødelagt stemmebåndene ?

 

Blei veldig teoretisk dette, men tanken slo meg...

 

Hvor mye koster en slik pillebehandling ?

Noen kjente bivirkninger på Interseptor ?

Link to comment
Share on other sites

Er nesemidd veldig vanlig ?

Jeg ser at mine hunder jevnlig har "snørr" i øyet, spesielt dachsen min.

 

Hunden har ofte halsbettennelse i samband med nesemidd (irriterte slimhinner)

 

Den nevnte dachs har ødelagte stemmebånd, pga kronisk halsbetennelse sa dyrlegen, så når bikkja bjeffer/loser så høres det mer ut som ett hosteanfall evt en forbanna sel på land.

Denne bjeffinga/losen har han hatt så lange jeg kan huske.

 

Er det mulig at det er nesemidd som har gitt bikkja kronisk halsbetennelse som igjen har ødelagt stemmebåndene ?

 

Blei veldig teoretisk dette, men tanken slo meg...

 

Hvor mye koster en slik pillebehandling ?

Noen kjente bivirkninger på Interseptor ?

 

Det virker som kjente symtomer

 

Ta kontakt med en veterinær, medisinene er uansett reseptbelagt. Forklar vetrinæren at du mistenker nesemidd, du må uansett få antibiotike for halsbetennelsen. Veterinæren vil da ta brøver av slimet i næsa og gjøre en undersøkelse av de fremmre nesganger. Det er som regel i Bihulene at det største problemet sitter.

Der er det vanskelig å se noe, kjører du en nesemiddkur vil halsbettennelsen og snørringen avta for så helt å opphøre, Behandlingen skjer over tre ganger med 7 dager imellom hver. kur en tar levende voksen midd, kur 2 tar larver og kur 3 tar larver som er nyklekket. Håper det går bra.

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan fortelle meg litt om nesemidd på hund? Tenker da på symptomer, hvordan smitter det og hvordan det kureres osv.

 

Her er litt å lese

 

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=50894&postdays=0&postorder=asc&highlight=interceptor&start=0&sid=823c5e61ea94a5f00568cf724bd5b9e9

 

En annen ting er at det ser ut til å være en del skepsis til å ukritisk å bruke slike midler som ett "forebyggende" tiltak da man er redd for å skape større resistens hos snylterne. På samme måte som man ukritisk brukte penicilin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...