Jump to content

Plassering viltstein


olsenbanden

Recommended Posts

Ikke midt på flata. Det beste etter min erfaring er å plassere den nær et brukt vilttråkk. Gjerne der du ser bukken har runden sin. Aller best ikke så langt unna vann og på et sted der du kan postere på normalt vis. Jeg får rådyr/hjort/elg på saltstein ganske fort etter de er satt opp, gjerne allerede en par dager etterpå. Det ser ut som de bruker lenger tid på steiner som er i nærheten av vann og i nogenlunde skjul.

Link to comment
Share on other sites

Har en hengende i ei bjørk inne i innmarksbeite , hjorten besøker den dagligt .

tok ikke mange dagene før marka runt bjørka var svarttrampa , dei går forbi denne bjørka på vei ned på marka

Håper å holde hjorten litt lengre i valdet om høsten med saltsteiner og to viltåkere , og samtidligt få ned skadene på dyrka mark

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips.

 

Har rådyrkort i et nytt terreng i år, der jeg ikke akkurat er lommekjent. Siden jeg jakter uten drivende hund håpet jeg at jeg kunne bruke viltsteinene for å trekke dyra fra dyrestiene og ut mot noen potensielle poster der det er litt mer åpent. Hvor langt fra dyretråkket vil kan jeg eventuelt plassere steinene?

 

Selv om det fortsatt er en stund til rådyrjakta starter er det kanskje fornuftig å sette ut steinene alt nå slik at dyra anser området som «trygt»?

 

Til slutt, hva er beste måte å feste steinene på? Har sett bilder av alt fra stein som henger på en avskåret kvist, henger bundet opp i et tau, satt på en tilspikket staur, til noen som har kappet et lite tre og satt en bolt pluss en plate på toppen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Endte med å sette opp viltsteinene litt forskjellig

 

Stein nr 1 ble satt opp i kanten på et hogstfelt inn mot ei tette. Kappet en "julegran" og tredde den nedpå ca 175 over bakken. Det var en tydelig dyretråkk rett ved siden av.

 

 

Stein nr 2 ble hengt opp i et område med noe mer vegetasjon ca ti meter inn i skogen fra en hogst. Ser ut til å være p å stien dyra bruker for å krysse fra innmark og over hogsten og videre inn i utmarka. Denne steinen ble plassert på samme måten men ca 70-100cm over bakken, tilsvarende sånn det gjøres for sau og kyr.

 

 

Litt over en med siden de ble satt opp nå så blir spennende å se om det har vært aktivitet. Har bevist ikke beveget meg i nærheten siden jeg satt opp steinene, men tenker å ta en tur Ila uken som kommer. Også spennende å se hvem av de som har vært mest populære. Har dessverre ikke viltkamera men antar man kan se litt på hvor mye det er tråkket etc

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Var ute å sjekket viltsteinene som ble plassert ut i september i helgen.

Stein nr 1:

20131109_141202.jpg

 

20131109_141419.jpg

 

Ble litt overrasket over at dyra ikke hadde gått løs på stammen på "julegrana" steinen står på. Tydelig at dyra hadde funnet steinen, men usikker på hvor mye aktivitet det har vært der. Ikke så mye aktivitet at lyngen hadde blitt fullstendig sparket opp, men kunne se det hadde vært trafikk på lungen rundt plassen.

 

Fikk lagt en stein på toppen som jeg håper tar av litt for høstregnet, men vet ikke hvilken effekt det vil ha siden den ikke dekker hele... :|

 

 

Stein nr 2:

20131109_143131.jpg

 

Hadde forventet mer tråkk og spor rundt denne enn på nr 1, men sånn var det altså ikke. Det var godt med spor og avføring ellers i teigen, men ikke rundt steinen. Kan det være at den er hengt for lavt?

Link to comment
Share on other sites

Var ute å sjekket viltsteinene som ble plassert ut i september i helgen.

 

Ble litt overrasket over at dyra ikke hadde gått løs på stammen på "julegrana" steinen står på. Tydelig at dyra hadde funnet steinen, men usikker på hvor mye aktivitet det har vært der. Ikke så mye aktivitet at lyngen hadde blitt fullstendig sparket opp, men kunne se det hadde vært trafikk på lungen rundt plassen.

 

Fikk lagt en stein på toppen som jeg håper tar av litt for høstregnet, men vet ikke hvilken effekt det vil ha siden den ikke dekker hele... :|

 

Hadde forventet mer tråkk og spor rundt denne enn på nr 1, men sånn var det altså ikke. Det var godt med spor og avføring ellers i teigen, men ikke rundt steinen. Kan det være at den er hengt for lavt?

 

Tror ikke vilt er så interessert i saltsteiner så sent på året. Har lest et sted at det er best å sette opp steinene sent på vinteren, da behovet for mineraler er størst. Vi har hatt opp to stk. steiner med overvåkning. Og kan bekrefte at det er mest trafikk om våren. Utover sommeren så var det bare rådyr som var innom, samt en og annen elg. Tok ned kameraene i slutten av sept, og da hadde det omtrent ikke vært dyr innom i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...