Jump to content

Normas Silver Torped i Krag?


Ken Adams

Recommended Posts

Kom over en pen Krag banerifle tidligere i år. Har dessverre ikke fått prövd den enda men nå starter skytterlagene heromkring opp igjen etter sommrferien.

Ryddet i gamle ting i barndomshjemmet mitt og fant frem 1,5 eske med Normas Silver Torped, 6,5x55 med 9grams hullspiss med tombakmantel, Vo 800m/s med 740mm pipe ifölge esken.

Dette er fra tidig 90-tal da jeg var aktiv rifleskytter i Sverige.

 

Bör jeg bruke denne ammoen i Kragen, eller legge den til siden til jeg får meg en mauser/sauer?

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha kjennskap til patronen og hva den er ment brukt til, synes jeg den høres litt heit ut. Den gamle tommelfingerregelen sa at 9 grams kule ladet til 770 m/s utgjorde ei slags grense. Siden har trykkgrensa for Krag blitt litt mer vitenskapelig definert, og er satt til 2800 bar.

 

Norma rekrutt / Norma jaktmatch med 100grs kule er imidlertid fin medisin til Kragen. (NB: Det er to varianter av Jaktmatch i 6,5x55, den med den tyngste kula er for kvass.) Den er oppgitt til 800 m/s, og er det jeg bruker selv fram til jeg har funnet ei hjemmeladning jeg vil bruke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...