Jump to content

God 30 06 ammo til rådyr


markusam

Recommended Posts

Federal fusion, Lapua mega, Norma Oryx...osv...osv, på rådyr med 30-06 er ikke kulevalg kritisk akkurat.. I den billige enden av skalaen er det mange som har gode erfaringer med fusion og mega, begge gjør jobben, finn ut hva som gir best presisjon i rifla di.

 

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=3193 Her har du å velge i, vil du legge i noen kroner for gode kuler anbefaler jeg Federal Nosler Accubond nederst på sida.

Link to comment
Share on other sites

Nei kulevalg er nok ikke så kritisk ifht å ta livet av dyret. Men når det gjelder å ha noe igjen til å putte i gryta så har det litt og si.Jeg har skutt rådyr med 7x57R, 308 og 30-06 og har prøvd en del forskjellige kuler fra billig til dyrt. En del forskjellige tradisjonelle blyspiss, loddede kuler og kuler med delevegg. Jeg synes det blir unødvendig mye klin nær sagt uansett. Har for vane å sikte midt i bogen så det må kanskje ta noe av skylda, men synes det uansett oftest blir en voldsom utgang. Jeg har nå planer om å prøve harde homogene kuler, da jeg innbiller meg at de ikke vil rekke å ekspandere stort i en liten rådyrkropp og dermed kanskje vil kunne gi et penere slakt.En 7,62 som ekspanderer litt vil etter min mening uansett være mer enn nok.Mulig jeg er på viddene, men da er det sikkert noen her som gir beskjed om det :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...