Jump to content

krieghoff model 32 og Gebr. Merkel Suhl cal. 12/70


Odinthegod

Recommended Posts

Det er en evighet siden jeg postet noe som helst i ett våpenforum etter jeg måtte legge i fra meg hobbyen...

 

Men interessen er glødende uansett...

 

 

Jeg skal legge baderomsplater på veggen hos en eldre men meget oppegående dame (84 år og holder på å fliselegge badgulvet.. Alene...) spurte meg i dag når jeg var på befaring om jeg var våpeninteressert..

 

Nå har jeg fått kjøpt våpen tidligere av enker som har våpen etter sine avdøde ektemenn så jeg øynet en mulighet til å kanskje få kjøpt ett rimelig våpen, men her tror jeg at jeg kommer til og slite..

 

 

Jeg fortalte henne at dette var spesielle og dyre våpen og at jeg nok ikke hadde råd til å kjøpe dem men kunne sikkert finne ut av en eventuell verdi..

 

Nå har hun våpnene lagret en annen plass enn hos seg selv så jeg har ikke bilder akkurat nå men det kan skaffes..

 

Hun har to spesielle haggler.. Krieghoff model 32 0g Gebr. Merkel Suhl.

 

Den ene er skutt i underkant av 40 skudd med mens den andre var "søndagshagglen" og kun brukt i ny og ne.. Mannen var en over kanten ivrig rypejeger og interesse for gode haggler.

 

Han har blant annet ett lite infohefte med krieghoff børsja der krieghoff selv har skrevet en personlig hilsen til eieren av hagla.

 

Det jeg er ute etter er en som har litt peiling og kan være behjelpelig med info og eventuelt ett videresalg av våpenet..

 

Den som kan hjelpe vil få kontaktopplysningene og få snakke med damen selv. Jeg kommer ikke til å være noe mellomledd men vil passe litt på så hun ikke selger børsa for billig..

 

Om jeg har postet på feil plass i forumet, må jeg bare få beklage det ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har på ingen måte peiling. Så det er sagt. Du har kanskje sjekket selv på nettet, men i tilfelle ikke fant jeg en del opplysninger om K32: http://www.trapandfield.com/i%20have%20this%20old%20gun.htm

I følge denne omtalen ble Krieghoff erstattet av K80 i 1980, noe som skulle tilsi at K32 er noen år. Det virker som et spennende våpen for de som er interessert i slikt.

 

Når det gjelder Suhl. Jeg regner med at Sauer/Suhl henger sammen. Suhl et område i Tyskland?

Jeg kjøpte en "Sauer - Suhl" av en kollega av meg. Dette er et tysk våpen fra midten av 80-tallet. Jeg betalte 500kr, og han ville ikke ha mer siden våpenet ikke var nytt. Det var imidlertid ikke mye brukt. Selgeren er i høyeste grad oppegående, og han vet hva han betalte da det var nytt, så jeg regner med at det ikke er/ var spesielt dyre våpen. Noe jeg tror. Kanskje han bare var grei?:) Jeg har imidlertid hørt at Sauer-hagla skal være bedre enn Star-hagla mi. Det er det flere som har sagt. Det er sikkert en smakssak. Jeg har bestandig vært storfornøyd med Star Baikal.

 

Jeg går ut fra at han eldre mannen du snakket om brukte Suhl til hverdag og K32 til høytid. Suhl (Sauer?) skal i alle fall være gode våpen med den lille kunnskapen jeg har. Det hadde vært kjekt å vite mer dersom det er noen med mer kunnskap som kunne opplyst oss uvitende:)

 

PS! Meget bra at du hjelper den eldre damen. Det er sikkert nok av luringer som ville snappe til seg noe til "gi bort pris."

Link to comment
Share on other sites

Hei hei og takk for svar :-)

 

Har vært litt "of line" en stund her..

 

Ja den ene var søndags hagle og den andre var for værdagsjakt.

 

Han noen bilder av dem her nå:

 

Gebr. Merkel Suhl

1186344_621376094560849_1420317354_n.jpg

1097953_621376131227512_294398228_n.jpg

1176191_621376121227513_464562821_n.jpg

 

Krieghoff model 32

 

Med hagla følger det med en personlig hilsen fra Krieghoff selv..

1006062_621376144560844_202647876_n.jpg

1176406_621376161227509_1167451869_n.jpg

521983_621376171227508_1980369131_n.jpg

1003214_621376207894171_547259147_n.jpg

1150780_621376227894169_1846604953_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei Rachelle.

Beklager sent svar.

 

Jeg har endelig fått snakket med eier av haglene. Vi har hatt en våpenkjenner på besøk som mener Krieghoff hagla er i topp stand og er verd en god slump penger :-)

 

Hun ønsker å selge begge til høystbydende over 50 000,-. Du kan si at den ene følger med som ekstra. Men jeg tror hun godtar salg av dem begge hver for seg.

Men Krieghoff model 32 høystbydende over 50 000,-

 

Jeg legger haglene ut for salg på Finn.no eller her i forumet om det finnes en kjøp og salg del i forumet (har ikke sjekket ;-) )

Link to comment
Share on other sites

Folkens, ærlig talt. For 50K kan man velge i ganske mye. En 40 år gammel Krieghoff av utgått modell, uten choker, med plankekolbe og standardgravyre er riktignok en Krieghoff men ikke mer enn det heller.

 

Ikke lenge siden det lå en K80 med ekstra Essevierre kolbe og ekstra choker til 60K, setter ting litt i perspektiv.

 

 

Min mening ihvertfall.

 

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ingen samler. Men jeg hører samlere kjøper spesielle våpen og annet samlerverdi. Om det er hobby og lidenskap dem har, er det opp til den enkelte samler..

 

Det må jo være en grunn til at Krieghoff selger dyrt? Er det ikke?

 

Om noen ønsker å bruke 50000,-+ på ei spesiell hagle, må dem nå få lov til å gjøre det?

 

Denne hagla var smykket i samlingen hans. De 40 skudda den hav vært igjennom bar hovedsaklig skutt hos produsenten mens eier prøvde den på bane.

 

Den var nok samtaleevne blant vennene hans, noe han stolt viste frem..

 

Når jeg tenker meg om..

 

Min onkel har en sportsbil fra 1962 stående i garasjen. Den betalte han 260 000,- for. Den er ikke kjørbar i dag. Til vanlig kjører han rundt i ett vrak av en Toyota Corolla fra 1978. Tenke seg hvilken bil han kunne fått seg for 260 000,- ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig med Liptor vedrørende dette ang. perspektiv.

 

Jeg er personelig meget glad i denne type objekter K-32,K-80 So4 etc,

 

Men personelig føler jeg at 50k er noe stivt for dette våpenet.

 

En DT-10 ligger ute nå til 34k, 682 til 18k MX8 39k og Mx2 30k etc.

 

Den K-80 som lå ute til 60k ble vurdert av meg selv meget sterkt, men jeg kjøpte noe annet i stedet (Rifle).

 

Jeg tror at 30k er en mere reel pris, men dette går kun ut ifra min egen følelse av hva jeg ville betalt for og eie litt historie.

 

Pene våpen, men noe utrangert.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ingen samler. Men jeg hører samlere kjøper spesielle våpen og annet samlerverdi. Om det er hobby og lidenskap dem har, er det opp til den enkelte samler..
Som samler tillater jeg meg å svare på denne. Det er en myte at samlere er villige til å betale hva som helst for et hvilket som helst objekt.

Den gjeldende normen i samlermiljøer er at ting er verdt det noen er villig til å betale, og det viser seg svært ofte å være normal markedspris. Unntaket er når det dukker opp et objekt som to pengesterke samlere begge føler at er akkurat det de mangler i sine samlinger.

Vil også tilføye at det er ikke mange som samler på denne typen våpen. De fleste våpensamlere tematiserer samlingene sine enten ut fra et historisk perspektiv, typisk da krigs- eller militærhistorisk, eller ut fra et konstruksjonsmessig perspektiv, altså et funksjonsprinsipp eller en navngitt konstruktør.

Det kan selvsagt tenkes at denne Krieghoffen treffer et slikt segment, men jeg ville ikke knyttet for store forhåpninger til det.

For ordens skyld, den faller langt utenfor mitt samleområde.

Link to comment
Share on other sites

Krieghoff har laget "en drøss" interessante våpen av samleinteresse, slik som drillinger fra Luftwaffe, Lugere og sideliggere med hinsides gravyr og håndtverk. En forbedret kopi av Remington Model 32 synes jeg personlig ikke fører seg inn blant disse.. I allefall kan den ikke sies å være skjelden, våpnet i seg selv har liten historisk verdi.

 

Det spesielle vil være den signerte manualen. Er det som eventuelt får samlere til å grave ekstra i lomma. Men ut fra bildet er det klin umulig å se hvorvidt den er autentisk, hva som står, hvem som har signert og om manualen kan knyttes til våpnet.

 

Ser også ut som om kassen er signert?

Er det signaturen til tidligere eier, blir det litt som om dama har navnet til ex'en på den ene rumpeballen. Med mindre det er noen kjent person, men selv da er det ikke nødvendigvis så stor stas. Mange produsenter har laget våpen laget i "begrenset opplag" for å feire en eller annen person eller jubileum. Da gjerne med noen signatur e.l inngravert i kassen. Enkelte tror slike salgstriks automatisk fører til høy samleverdi, noe det skjelden gjør.

 

Vil være ett sjansespill å kjøpe noe sånt uten mer informasjon og bedre bilder lagt ut.

 

Krieghoff model 32 er knapt skutt 40 skudd med..
- trolig vært bedre om den hadde skutt 400 skudd og ikke vært demontert med feil skrutrekker.

 

 

 

Minner forøvrig om at salgskammeret benyttes til salg. Denne tråden er kun for å diskutere våpnene.

Link to comment
Share on other sites

Det der er ikke noe samleobjekt. Mer en kuriositet med sterke bruksbegrensinger da den ikke har choker, har den full choke bør du dessuten få gjort noe med det til egenkost. Sjekk prisen på å få montert choker, er ikke gratis det heller.

 

Jeg mener denne ikke er verdt mer enn 15 og da har du en kjøper som på død og liv skal ha Krieghoff. Sleng den på Finn og se.

 

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Krieghoff har laget "en drøss" interessante våpen av samleinteresse, slik som drillinger fra Luftwaffe, Lugere og sideliggere med hinsides gravyr og håndtverk. En forbedret kopi av Remington Model 32 synes jeg personlig ikke fører seg inn blant disse.. I allefall kan den ikke sies å være skjelden, våpnet i seg selv har liten historisk verdi.
Der er du vel inne på det jeg prøver å få frem.

Forøvrig var det vel Sauer som bygget Luftwaffe-drillingene. Krieghoff-Lugerne er interessante for samlere av Luger-konstruksjoner og av tyske militærvåpen, først og fremst fordi produksjonen var liten. Graverte jaktvåpen er sjeldent å anse som samlervåpen, de er nok mer brukskunst.

Denne haglen kan være interessant for en som samler spesifikt på Krieghoff-produkter og modellvarianter, men, som jeg var inne på over, slike folk er det ikke mange i omløp av.

Link to comment
Share on other sites

Hagla er signert av Krieghoff.

 

Jeg har som sagt ingen peiling.

Jeg spurte dere om dere hadde noen peiling på denne hagla og fikk få svar.

Jeg fikk ett "bud" på 50-60000,- og fikk vite at det ikke var ett skambud.

Jeg forteller dette til eier som får en kjenner til å se på den. Han mente at verdien var på "minst" 50000,- så dama satt det som minstepris.

 

Men. Om dere kan være realistisk og komme med info og en ca verdi, og kanskje komme med noe positivt i stede for å rakke ned på våpenet hadde det hvert flott.

 

Man finner tross alt ikke HDMI på en 30 år gammel tv eller DAB på en 20 år gammel radio...

 

Så klart er hagla umoderne. Men det er vel de fleste eldre ting??

 

Så litt konstruktiv hjelp hadde hvert topp :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må printe ut alt dette slik at eieren får lese hva dere skriver.. Hun har ikke data eller internett..

 

Det ALLER beste hadde hvert om en av ekspertene kunne ta seg en prat med damen slik at hun bedre forsto hva hun hadde og en reell pris. :-)

 

Jeg har som sagt ikke peiling og veg vil ha en så ren handel som mulig :-)

Link to comment
Share on other sites

Hagler er såpass utenfor min ekspertise at jeg kan ikke gi noe verdianslag, men sett i lys av hva de som kjenner dette markedet skriver og min kjennskap til samlermiljøet vil jeg si at budet på 50' er et godt bud. Jeg tviler sterkt på at dere får mer ut av å annonsere den på finn. Lykke til ! Det er en nydelig hagle som fortjener et godt hjem.

Link to comment
Share on other sites

Om hun er samler er det vel opp til henne? ER den overpriset?

 

Jeg ser brukte Krieghoff mod 32 fra 4-6000 USD. Ubrukte fra 7500-21000 USD. Det er klart den finnes i flere utførelser og du finner den sikkert billigere og dyrere...

 

Men DENNE.. Den jeg prøver å selge for eier..

 

Hva er en reell pris for en tilnærmet "ubrukt" Krieghoff model 32 slik den ser ut, med den dokumentasjonen som følger med.

 

HVA den KAN brukes til og om det er sen samler som kun vil ha den på veggen eller om det er en jeger som vil bruke noe spesielt til jakta, er ikke min sak.

 

Min jobb er å få den beste prisen for hagla..

 

Jeg hadde satt pris på konstruktiv hjelp og ingen bitching og suttring om hvor umoderne og ubrukelig den er...

 

Fortell hva jeg har, hvorfor denne ble laget slik den er og verdien..

 

Hvorfor kjøper noen ett balltre som ble laget på 1930 tallet for flere tusen dollar når man kan kjøpe ett nytt moderne balltre som fungerer mye bedre for 50 dollar?

Link to comment
Share on other sites

Dette utartet seg til en ren salgsannonse.

 

Fra forumreglene:

- Vi skal ikke ha noen form for annonsering eller markedsføring andre steder en i Handelskammeret. Opplysninger som er relevante til tråden er selvfølgelig bra, men om disse får karakter av å være annonsering/snikreklamering blir det fjernet og eventuelt påtalt.

 

 

Tråd låst.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...