Jump to content

Sako TRG 22 cal 308, presisjonsproblem Nosler Accubound


Rib

Recommended Posts

Etter en lang lade - og skyteøkt i går er jeg veldig frustrert.

 

Får generelt gode samlinger ( under 10 mm ) men etter tredje skuddet, ofte en slenger 2-3 cm til høyre

Våpen: Sako Trg 22, 308 ( 1:11 Twist) med orginal tofot ( testet også med Harris uten forskjell i resultat )

Kikkert: Zeiss 6-24x56

Kule / ladning: Nosler Accubound 150 grains med 45,5 grains N140 bak. V0 = 860 m/s

Innskytingsavstand 100 m

 

Startet med å finne optimal ( OCW ) ladning som gav tilnærmet samme treffpunkt( triangulering over treskudd serier ) med tre etterfølgende kruttladninger og valgte da den ledningen som lå i midten her. Dette skal i teorien gi en god konsistens i svingning i pipe i det øyeblikk kulen forlater munning. COAL var her 72 mm

 

Deretter satte jeg kulen til COAL = 74 mm ( 75 er maks i magasin ) noe som gir ca 2 mm friflukt.

ladet opp treskuddserier hvor kulen settes 0,2 mm dypere pr serie.

Oppnådde fantastisk presisjon i området COAL 72,4 til 72,0 men bare med de to første skuddene, og da tredje som slenger.

( i området utenfor var det vanskelig å identifisere eventuelle slengere da samlingen gikk fra ca 35 mm og nedover. )

Har sjekket kikkert, montasje ( original Sako ) stokk og skjefteskruer uten å finne noe feil.

Skytteren har mange års erfaring som skarpskytter i forsvaret og leverer alltid presisjon som er "hull i hull" med riktig våpen og amo.

Underlaget var grus/gress og etter skyting var det knapt bevegelse i riflen ( liten forflyttning som følge av rekyl )

Prøvde også med N540 krutt og opplevde omtrent det samme ( annet spredningsmønster )

 

Noen som har erfaringer med tilsvarende og forslag til løsning?

Link to comment
Share on other sites

Det ble kun skutt noen få 5 skudd serier og da fikk vi typisk 3 skudd med god samling og to slengere.

De to første gikk konsekvent hull i hull før det ble spredning serie etter serie.

 

Har ikke opplevd dette med mine S&L piper i 22-250, tung 6,5x55, 308 og 30.06 i KKC stokk.

Med metoden beskrevet over har jeg oppnådd "ekstrem" presisjon og forventer vel minst det samme fra denne TRG riggen...

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld, skytteren er ikke meg.

 

Løpet hadde gått 250 skudd før test, så utskutt er det ikke.

Det er heller ikke mantelavsetning i løpet.

 

Feil gjør vi alle, men i dette tilfellet tviler jeg det ligger på skytteren. Feilen oppstår konsekvent med tredje skuddet.

Link to comment
Share on other sites

20-30 mm spredning er kanskje ok for en jaktladning i fabrikk amo, men i mine våpen ligger jeg på under det halve. Det er mulig med litt lade innsats og med ok skyteferdigheter i gode våpen.

 

I denne saken burde alt ligge til rette for å oppnå bedre presisjon en hva jeg enkelt oppnår i mine S&L rifler/piper.

 

Hadde det vært spredning på 20-30 mm hvor skuddene er gjevnt fordelt innen dette så hadde jeg heller ikke kalt det slengere, men her skytes to skudd praktisk hull i hull( ett hull i pappen som er ørlite større i dia en et enkelt skudd )hvorav tredje sitter "langt" utenfor.

 

Vi hadde ikke benk tilgjengelig, men skjøt også uten tofot men med sekker som støtte og fikk samme resultat.

 

Skal prøve en DFS benk samt litt annen amo for sammenligningens del.

Mulig det er verd å teste med lyddemper og brems bare for å utelukke noe mhp rekylopptak eller mekanisk i våpen?

 

Norma jaktmach samler/ sprer ca 25 mm på en 5 skudd til sammenligning. Mistenker at denne patronen er vel kort for det lange kammeret til TRG'n

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om våpenet ikke liker kula eller ladningen. Jeg har vært ute for lignende flere ganger med tre tette, og to ut. F.eks. Sako Varmint i kal. .308 Win. Denne har samme pipe/ stign. uten at det må bety så mye. 150 gr. Lap. Lockbase m. N 140. Stabilt to slengere per femmer serie. Dette ga noe irritasjon med nybeddet, og ny rifle. Med f.eks. 167 gr. Scenar/168 gr. HPBT m. N 140 ble rifla nærmest målsøkende. Prøv å forandre kule, tyngde, el. ladn.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om våpenet ikke liker kula eller ladningen

Takker for tipset, har vært inne på tanken, men den metoden jeg har benyttet for å utvikle ladningen skal "eliminere" det at riflen ikke liker ladninngen eller kulen - så lenge man bruker komponenter tilpasset kaliberet og riflestigning.

 

Vi er ute etter så høy hastighet som mulig i kombinasjon med presisjon og høy BC og hadde derfor håpet å få denne kulen til å gå bra. Kommer til å teste 165 grains Nosler AccU og BT med N150, N140 og N540 for å se...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er problemet løst, skiftet til N150 krutt og justerte marginalt på COAL og fikk svært gode samlinger.

165 grains, 44,5 grain N150 ga 850 m/s og samlet på det beste rundt 12 mm

150 grains, 43,5 grain N150 ga 855 m/s og samlet på det beste under 10 mm.

 

Tydelig at best presisjon kom med ladningen godt under maks, det som overrasket mest var at N150 kruttet gav betydelig høyere hastighet en N140 kruttet på så lett kule som 150 grains. Dette ved samme kruttvekt.

 

Nå er Sakoen klar for reinsjakt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Godt du fann ut av det.

N150 er eit krutt som passer 308 og TRG'n meget godt, og har brukt dette mykje skjølv.

No bruker eg norma n11 med ein lott som er så godt som identisk med n150 kruttet.

Fikk og meget fine samlinger med min TRG med accubound kula i 165grains, og synest den kula passer kaliberet bra.

Er og fint at denne kula går likt med 155scenar og 167scenar ladningene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...