Jump to content

Flodmann hagle


MarcusJohansen

Recommended Posts

Heisann,

 

Jeg har en med lav 400 serienr, og jeg har også hørt det er lurt å gå høyere. Innbiller meg det er fordi de tidligere har dårligere limte løp, men ikke sikker. Min er eksepsjonelt pent brukt, og jeg er ikke bekymret for havari. Jeg har fulgt med på dem noen år, og de rimeligste har vært avertert for 25-30k, for pene eks uten noe ekstra er 40k normalt. Er det flere stokker, gravyre e.l. drar det opp prisen, men det er ikke mange slike å se i markedet så vanskelig å vite hvor mye. Nypris i dag er 140k svenske + mva, lages omtrent 10 i året. Vår spes oppmerksom på gjengene til chokene og bunnen av basekylen rundt skinnene fra løpet. Normalt med litt grader her (opp til en mm eller der omkring, er det mere så vurder å rønke kassa. Er det orginal skinnkuffert med drar det gjerne opp prisen noen tusen, men det kan være greit å vite at Kjells Vapen i naborike har nesten en hel pall med slike kofferter liggende etter at han kjøpte opp fra et konkursbo for noen år siden. Tror jeg ga ham 2500 norske for min.

 

Er svært fornøyd med børsa, er jo en revolusjonerende tanke som ligger bak både basekyl og avtrekksdesignet. En av de tingene jeg virkelig setter pris på med min med lavt serienr er at Rune stort sett har laga hele børsa for hånd selv, så det er et ekte enmanns håndtverksprodukt du snakker om.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

BTW, det er fult mulig å ringe Rune og høre, er noen år siden jeg snakka med ham nå men såvidt jeg vet er han fullt oppegående fremdeles i en alder av 87. PM om interesse, så skal jeg sjekke om jeg kan finne telefonnr hans, mener jeg skal ha det et eller annet sted.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Flodman for tre års tid siden. Med "Superduplex" rustfritt stål, lav og elegant låskasse og sin spesielle mekanisme har Flodman vært omtalt som haglenes Ferrari. De har topp balanse og skyteegenskaper og er håndlagt med nydelig kvalitet. Produksjonen var ganske stor på 1980- og 90 tallet, og Norge var et av hovedmarkedene.

 

Flodmanhaglen var ganske revolusjonerende da den kom og har en rekke innovative konstruksjonsløsninger, som fungerer problemfritt på de fleste eksemplarene. Den er absolutt rustfri, den "banestyrte" hengslingen av løpet et nærmest uslitelig, tennåler (i stedet for haner) gir nydelig avtrekk og lynrask slagtid, mekanismen er selvåpnende og spennes med topleveren, ejektorene er trykkopererte.

 

Sikringen er etter min mening ikke optimal, jeg synes den er for lite distinkt. Dette er det eneste jeg ikke er fornøyd med på mitt eksemplar.

 

På lave produksjonsnumre var det enkelte barnesykdommer. Klikk forekom, dette kunne skyldes at svak slagfjær eller at tennålen ikke stakk langt nok fram. Begge deler er enkelt å utbedre. Ejektorene kunne også fuske, dette er også en justeringssak. Jeg ville prøveskutt eksemplaret du vurderer å kjøpe for å sjekke dette.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...