Jump to content

Browning auto 5


MarcusJohansen

Recommended Posts

Hei! :)

Jeg vurderer å kjøpe en gammel browning auto 5 hagle, mannen jeg kjøper den av vet ikke så mye om våpenet, og det gjør ikke jeg heller. Det eneste jeg vet er at den er laget av FN i Belgia og at den er en browning auto 5 og ikke en remington 11. Serienummeret på hagla er 124378. Tror den er fra før krigen.

Kommer til å bruke den litt til jakt, men mest til skytebane. Lurer derfor på om automatikken/semi-autoen funker med 24g patroner? Og om jeg kan skyte med stål? Har den faste eller løse chokes?

Noe annet info dere vet om haglen? Noe positiv/negativt til mitt bruksområde? Eller noe positiv/negativt med haglen? Hva er den verdt?

Er 16 år og kan derfor ikke så mye om gamle hagler.

Har alltid hatt lyst på en gammel auto 5, og nå fikk jeg sjangsen til å kjøpe en.

Er veldig taknemnelig for alt hjelp! :D

 

Edit: Leter nå etter en, så hvis noen har en liggendes som de vurderer å selge så er det bare å si ifra :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke 100% sikker men jeg tror min Franchi 48AL er en kopi av denne hagla.

 

Den vil avfyre en 24 gram leirdue patron men vil ikke veksle = kaste ut den gamle (kanskje) men ikke låse sluttstykke i bakre stilling eller hente ny patron i magasinet. Så på leirduebanen må du dra sluttstykket manuelt.

 

Disse haglene drar løpet med seg de første cm av rekylen, som på en feltkanon, å rekylen kjennes som fra en feltkanon.

Link to comment
Share on other sites

Som 16åring bør du kjøpe ei hagle du kan trene mye med - altså ei som tåler å skyte stål. Denne tåler ikke stål. Tåler ikke hagla stål, kommer du ikke til å skyte mye. Det er en ting. En annen ting er at ei sånn hagle er for entusiaster, og ikke like godt egna til en fersk jeger. Det er min mening.

 

Den du har for hånden er tydeligvis i kal 12. Er det den som lå for salg på finn.no for et par uker siden?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Er det ikke muligt å kjøpe et nytt A-5 løp som tåler stål til den?

Skal også kjøpe en O/U hagle, med mindre det er noe grenser for hvor mange våpen man kan eie når man er under 18.

Vet det er for det meste for det meste for entusiaster, men har bare alltid hat lyst på en. :D vet du sånn ca verdien på den?

Takk for svar forresten! :)

Link to comment
Share on other sites

Nå fikk jeg min første hagle, en FN-Browning Auto-5 når jeg var 8 år gammel... :twisted: Dvs fikk den lagt av i labbene av bestefar når han var hjemme på en sjelden perm fra omsorgshjemmet. Akkurat den hagle fikk jeg ikke hjem før jeg var rundt 16-17. Den lå hos fatter i mellom tiden. Det er forøvrig også en mellomkrigstids versjon.

 

Auto-5 haglene kan bruke 24 grains ladninger uten problemer. Om du tar av løpet vil du se at det ligger en fjær (rekylfjæren) rundt magasinet. I tillegg skal de sitte to ringer av metal rundt magasinet, en vid messing med en bred stål låsering i midten og en tynnere stålring med en kon på innsiden. Den sistnevnte ringen kalles friksjonsring. For tunge / jaktladninger skal friksjonsringen ligge framfor rekylfjæren sammen med messingringen med konen opp mot messingen. Bruker du lerdueskudd er trikset å legge denne ringen nederst (inn mot kassa) rundt magasinrøret. Da reduseres frikjsonen og hagla veksler som en drøm.

 

Når det gjelder stål og løp.... FN Auto-5 er en av de første haglene som har blitt bygget så nøyaktig at delene stort sett går helt greit om hverandre. Så nyere løp passer som regel greit. Men til ditt bruk tror jeg det er enklere å få en børsemaker til å sjekke løpet og hagla, og eventuelt få det gjenget opp til å bruke choker, slik at du kan få brukt stål lerdueskudd med åpen choke. Til jakt ville jeg holdt meg unna stål-skudd.

 

Nå er jeg skrekkelig glad i Auto 5 (Og har en del deler liggende om det er noe du trenger) men den jeg har, er og blir den som jeg har skutt leirduer best med, det var dog den gang bly var fint og bra. Nå er den registrert som affeksjon.

 

 

(PS* Husk å holde magasinrøret tørrpusset, ikke noe olje eller klin der :winke1:)

Link to comment
Share on other sites

Som 16åring bør du kjøpe ei hagle du kan trene mye med - altså ei som tåler å skyte stål. Denne tåler ikke stål.

 

Omtrent alle hagler tåler leirduepatroner i stål om ikke choken er veldig trang.

Strengt tatt gjelder choke-kravet bare for større hagl enn leirduehagl, men det er greit å være på den trygge siden.

 

http://shotguns.se/html/steel_proof.html

Link to comment
Share on other sites

Ad bruk av stålhagl,så informerer Browning godt om det her: http://www.browning.com/customerservice/qna/detail.asp?id=128

Oppsummert: Ikke bruk stålhagl i originalløpet, men det leveres nye stålhaglgodkjente løp med utskiftbare choker. Når det gjelder åriser og tilgjengelighet på slike løp foreslår jeg å ta en telefon til Nordskog som importerer Browning.

Som detnevnes over her, leirduepatroner kan brukes i eldre løp hvis de ikke har mer enn halv trangboring,men ikke regn med at disse vil klare å drive mekanismen. Auto 5 har vel helst hatt ord på seg forå være relativt tungdrevet.

Link to comment
Share on other sites

tja... sjekk om børsa ser grei ut, og om du har begge disse ringen jeg snakker om:

br-auto5.gif

 

dvs del No # 37 og 36+38. Har verdt borte i at friksjonsringen (No 37) har manglet.

Ellers se etter sprekker i fortreet, spesielt inne mot kassa, det kan være en årsak til funksjonsproblemer. (ja, jeg har fler av dem...)

 

Ellers generelt om den virker. Sett den gjerne med kolben mot gulvet og trykk løpet helt i bunn. Da skal sluttstykket låse i bakre stilling om magasinet et er tomt, når du slipper løpet frem igjen (piperekyl er tøft!) og som allerede nevnt . Puss magasinrøret godt :D

Link to comment
Share on other sites

Angåande nyare løp til auto 5 for bruk til stålhagl, går ikkje dette an å få tak i nytt. Har snakka med nordskog, og dei skaffer ikkje lenger (browning slutta å produsere desse for nokon år sidan). det går an å få tak i brukt frå nyare modellar, men har endå ikkje sett noko til salgs i Norge.

Er ein del til salgs i USA brukt, men er ikkje så lett å importere løp, blir fort dyrt. Ellers lykke til med A-5en. Har ei sjølv, flotte våpen! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Angående å kjøpe det fra USA. Jeg kjenner en som bor i statene som skal flytte hjem til Norge nå om et par måneder. Er ikke et løp noe hun kan ta med seg i containeren? Eller er det noe problemer med å få det ut og inn i landet? Eller må man ha våpentillatelse for å kjøpe?

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er det et minefelt du beveger deg ut på det... Det kan være griet, og det kan være skikkelig ugreit (då må også ha ervervstilatelse for å kjøpe ekstra løp her hjemme.

Jeg ville heller brukt penger på å få satt i en choke på det løpet som er i børsa. Da kan du skyte stål lerdueskudd med åpen choke.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra USA. I utgangspunktet er ikke hagler like strengt regulert som andre våpen, men byråkratiet der borte får en norsk byggesøknad til å ligne på en sommerlig spassertur i sval vind.

 

Jeg har vel gitt en 1500 spenn for choke jobb + choker før...

Hvor bor du i kongeriket?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...