Jump to content

Hagle fra 1950


Joakimwathne

Recommended Posts

Hei!

Jeg har fått en eibar royal sidebyside hagle fra 50 tallet av onkelen til pappa. Jeg har skutt litt med treningsammunisjon og et par skudd med 12/76 jaktammunisjon. Kaliberet på hagla er 12/70. Fikk høre av faren til en kamerat at det var veldig farlig, og at den egentlig er farlig å skyte med i det hele tatt, pga alderen og Låsekassen ikke er lagd for så stort trykk som er i dagens patroner, pga at låsekassen kan splintre opp og gjøre meg blind osv.

Han anbefalte meg å skyte med blypatroner pga det blir mindre trykk i løpet i forhold til stål patroner.

Er det noen som har erfaring med dette og jakt med gamle hagler? Er det farlig? Kan låsekassen splintre opp fort?

 

Er fornøyd med all tilbakemelding jeg får!

Link to comment
Share on other sites

Det som i hvert faller farlig er å skyte 76mm patroner i 70mm kammer. Lengden måles på utbrettet hlse, så den kamrer, men den fremste delen av hylsen bretter seg da ut i overgangskonen oggir trangere passasje, som gir høyere trykkoppbygning.

Hva den tåler av patroner i 70mm og kortere er avhengig av flere faktorer, men viktigst er trngboringen. Er et løp boret trangere enn 1/2 og ikke godkjent for stål skal du IKKE skyte høytrykkspatroner i det. Hvis det er slark i låsingen bør du pensjonere haglen.

Du kan regne med at leirduepatroner med stålhagl går bra under forutsetningen om trangboring. Ellers kan du bruke vismut og Tungsten Matrix (blanding av wolfram og et plastmateriale som gir egenvekt og hardhet omtrent som bly). Bruk ikke jaktpatroner med stålhagl, wolfram (tungsten), Black Cloud, Hevi-Shot etc.

Og så kan vi jo alle håpe på at blyhaglforbudet blir opphevet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :) vil du si at det er trygt å skyte med den ammunisjon?

Er litt usikker på trangboringen, det ene løpet er ikke trangboret, mens det andre er 1/2 tror jeg.

Hagla vil bli brukt til all type haglejakt hvis det er forsvarlig, for det meste rådyr, skogsfugl og lignende.

Link to comment
Share on other sites

Både Tungsten Matrix og vismut opererer med tilsvarende trykknivå av blypatroner, TM-materialet er utviklet for å oppføre seg så likt bly som mulig. Disse patronene kan brukes i alle hagler som tåler røyksvakt krutt, og en hagle fra 1950-tallet gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er en AYA hagle var det kvalitetsvåpen som var fult på høyde med de anerkjente tyske haglene. Behandle den pent og skyte standard 12/70 jaktammo med den så varer den lenge. Du vil finne noen trykkskytingsmerker under løpene i kammerenden, det forteller hvilke trykk våpenet er beregnet for. Dersom du tar bilde av disse merkene blir det lettere å hjelpe deg. uansett er du på den sikre siden med de anbefalinger som High Power har gitt deg.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg fikk hagla trodde jeg at de føeste hagler hadde lik kaliber, hadde ikke peiling på patroner da, så kjøpte bestefaren min den amming til meg, det var da jeg registrerte den på meg at jeg ble urolig for hvor farlig den var, pga at jeg fikk vite at den var 12/70. Har heldigvis bare skutt 2 skudd med 12/76

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er en AYA hagle var det kvalitetsvåpen som var fult på høyde med de anerkjente tyske haglene.

 

Om jeg ikke husker helt feil, så er AYA litt lotteri om man ikke er vel bevandret, det kan være svært god kvalitet, men noen modeller er lavpris skrot, helt avhengig av modell.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er en AYA Royal så er det en meget god hagle, Aya lagde billige hagler, men ikke søppel.

Har du funnet hvilke fabrikk som har laget haglen, Eibar er navnet på en by, og ikke produsenten.

Ellers vil aet bilde av våpenet og undersiden av kammeret gi mye informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...