Jump to content

Montasjer til remington 700sps


gordon28

Recommended Posts

Hei, jeg har tatt av kinadassrullen og skal sette på et Zeiss 3-9x42 på rifla. Noen som vet hvilken høyde jeg må ha på montasjene. Har leupold standard baser og i dag sitter det et 8-32x56 på så antar at det er høye ringer. Men en 42 kikkert er jeg usikker på om det skal være medium eller lave ringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfart at dette bør prøves, fordi: man har forskjellige pipetykkelser, lengdene på siktene varierer og fordi øyeavstand bestemmer hvor langt fram du monterer siktet. Har hatt leupold qr medium med 1" rør og 42mm. Tipper lav blir for lavt, og høy blir teit. Blir overrasket dersom medium ikke passer best...

Link to comment
Share on other sites

Dersom de har samme rørdiameter, så kan du jo ta ut den brukte dassrullen (bruk hansker :oops: ) og legge den nye kikkerten i den nedre delen av ringene som fortsatter sitter i basene. Mål avstand mot pipa som viser hvor mye du har å gå på.

Ikke så enkelt forklart, kanskje, men dette får du til.

Om du tar et skyvelær og måler utvendig diameter på objektivene, så vet du hvor mye lavere du kan ha den nye kikkerten, om du ikke vil teste og måle som forklart først. Forskjellene i høyde finner du på Leupolds side.

Link to comment
Share on other sites

Har lave ringer på en av mine Remingtoner med Kahles kikkert med 42mm objektiv.

 

Men vær oppmerksom på at at Zeiss'n har større diameter på okularet , så mulig at

hevarmen tar i okularet under repetering og at dette begrenser valg av høyde på ringer

mer enn objektivet foran.

 

Har også en Remington med Zeiss og 50mm objektiv, som jeg har medium ringer på.

Begge riffene har forøvrig kort låsekasse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...