Jump to content

Bygge om .223 til 17 rem fireball evt 204 ruger?


rypert

Recommended Posts

Dette kan jeg litt om.

Hvis du skal ha Fireball. Da MÅ du velge ei 222 børse som utgangs punkt.

For magasinene til 17rem 223 rem og 204 ruger er ett par mm lengere enn 222 og 221 magasinene.

Det er vel egentlig magasin-brønnen/underbeslaget som er forskjellig.

 

I Den gode og informative CZ 527 tråden fikk jeg trådstarter til å teste 221 hylser i sin 223 rifle.

Det virket vissnok bra hos han. Da jeg kjøpte ei donor rifle i 17rem(romjuls salg hos Jaktdepotet), så gjorde jeg nok en lite tabbe.

Det finnes jo orginale 221 magasin, disse hadde jeg to stk av. Og de var litt for kort til 17 rem magasinbrønnen.

Dette gjorde at magasinene tippet litt framover og gav mate trøbbel. 3 skudd i 17 rem magasinet fungerte sånn passelig.

 

Mi rifle ble bygd om til 221 fireball- fra 17 rem.

 

Så om du sitter på ei 223 rifle i dag, og synes 204 er en spennende parton så vil det fungere fint.

17 fireball blir nok litt vanskeligere.

Med mindre du klarer å bytte til deg et 222 magasinbrønn mot din 223. Det er jo ganske mange som har lyst å kamre om fra 222 til 223, men blir frarådet dette pga mag brønnen er litt kortere på 222.

 

Ellers må jeg slå ett slag for 221 Fireball kreasjonen. Det er uten tvil min favoritt patron. Fungerer yppelig til predatorer og det finnes knapt bedre patron til matvilt.

 

Har nylig kamret om ett org rem løp i 223 til 221. Og det er en rimelig måte å få seg ett litt snillere matvilt kaliber.

Med ditt nick, så forplikter det å ha en av de beste rype-kalibrene som finnes;-)

I tvil nå ?

 

Edit: De fleste fabrikk våpen i 17 kaliber leveres med stigning 1-9. Ser at de i div ladebøker bruker dem løp stigning 1-10

Leste heller ikke innlegget ditt godt nok, jeg bare speedet på med "nyttig" info.

Det er sikkert en bra ide å bare kjøpe ei fiks ferdig rifle i 17 rem eller 204 ruger.

Men min erfaring er at det stort sett er 223 rifler tilgjengelig i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Ja det skal være så lett. Du bør få testet 204 ruger matingen i ett 223 magasin først.

Hylsa 204 er basert på har litt annen form enn 223.

Kanskje ett lurt valg denne 204 ruger`n. Løps stigning rundt 1-12 kan gi litt levetid på løpet.

 

Hvis du har fulgt med de siste årene, så har det til tider vært "tørke" på div lade komponenter.

Da er det litt enklere å velge komponenter som er mere tilgjengelig.

 

Jeg har vært kjempefristet til å begynne med 17 fireball. Men skyter såpass mye og i mangel av erfaring med 17 kalibrene, så har jeg feiget ut.

Ser du linker til midway i en annen tråd.... Det er jo ett strålende eksempel på at komponenter ikke er tilgjengelig. Med mindre du er flink å planlegge større innkjøp.

 

Er litt nysjerrig på hva du ønsker å oppnå med 204 eller 17 kal ? Jeg sluker gode argumenter. Feks jeg hadde i lengere tid "slitt" med gjennomskyting og ramponering av rev. Prøvde virkelig litt av hvert av kaliber.

Og 221 Fireball ble min "åpenbaring".

Link to comment
Share on other sites

Bruken er til alt som ikke kan spises. Har .17hmr fra før, og ser potensialet i enda høyere hastighet og lengre rekkevidde. Smeller lite, lett å dempe mye. Høyhastighetspatroner hvor kula lett fragmenterer ved treff i noe og minsker fare for rikosjett. MEN, først og fremst er det fordi jeg liker disse småkaliberne :D Kanskje jeg skulle ha solgt .223en og kjøpt .204 eller .17rem fra hylla i stedet. Får høre med børsemaker hva som skal til og pris på omkamring først.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...