Jump to content

460 s&w


bigblazer

Recommended Posts

Det er vel flere tråder her med noe data på N110 iallefall, f.eks her: viewtopic.php?f=16&p=603617

 

Når det er sagt så er ikke N110 spesielt godt egnet til 460 - det er for raskt, krutt som Hodgdon H110 og Lil'gun er betraktelig bedre valg - og du vil finne mye data, spesielt med H110. Hodgdon krutt er tilgjenglig i Norge, har ikke din lokale pusher det inne så kan han garantert skaffe da Norma er importør av Hodgdon nå.

 

men N110 funker da må jeg si - før VV's fanboyer korsfester meg ;-)

Link to comment
Share on other sites

N110 er eit bra val for såpass lette kuler i 460, Lil'gun derimot, ville eg styrt langt unna. Har ikkje ladeboka framfor meg, men eg meinar at der skulle vere data på 250 grains kuler og N110. Om den nemnde FTX-kula er godt egna til 460 er eg usikker på, eg ville for tryggleiken si skuld sjekka om den taklar trykket.

Link to comment
Share on other sites

N110 er eit bra val for såpass lette kuler i 460, Lil'gun derimot, ville eg styrt langt unna. Har ikkje ladeboka framfor meg, men eg meinar at der skulle vere data på 250 grains kuler og N110. Om den nemnde FTX-kula er godt egna til 460 er eg usikker på, eg ville for tryggleiken si skuld sjekka om den taklar trykket.

 

På grunn av ryktene om overdreven slitasje på forcing cone?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den erosjons saken er mer nyansert enn det en del amerikanske forumbrukere vil ha det til.

 

Men selvfølgelig vil et dobbeltbasert ballkrutt slite mer, spesielt heite ladninger med lette kuler - men om Lil'gun er så mye verre enn H110/W296, AA9? Tja.....

 

En ting som er sikkert er at en del amerikanere har det med å mislike nyere krutt som utfordrer gamle "legender" - og Lil'gun går jo rett i strupen på H110/W296 - det gjør man ikke ustraffet ;-)

Er det samme med f.eks Bullseye-Titegroup og Unique-Hodgdon Universal blant andre ;-)

Link to comment
Share on other sites

Kva ulike forumbrukarar kjem fram til er ein ting, men eg har sjølv sett kva Lil'gun kan utrette. Eg syns óg å huske å ha lese ein test folka i Freedom Arms gjorde av Lil'gun i deira revolvarar. Der er fleire minst like gode alternativ der ute, så eg ser ingen grunn til å risikere unødig slitasje.

Link to comment
Share on other sites

Har honady boka men den er kun 240gr kule å N110 krutt min30.6 og max41gr. 300gr min 28,3 og max 35.5.

så i en annen ladebok fant jeg 250gr kule med min ladning 37gr og max39gr.

 

Ha lyst å legge meg på 31 gr men e redd for at det blir for lavt

 

 

Bør jeg prøve 37gr som start ladning?

bruke rem 9,5 large rifle primer og starline hylser

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...