Jump to content

sluttstykke mauser m98


oddoden

Recommended Posts

Jeg har en gammel heimevernsmauser som er ombygget til kaliber 6.5x55 og har fått ny jaktstokk. jeg har et mateproblem uansett om jeg mater skudd inn fra magasinet eller ett og ett i kammeret. Jeg har innsnevret problemet til å være utkasteren og lurer på hvor jeg eventuelt skal file for å tilpasse denne eller om man kan få tak i ferdig tilpassede sluttstykker noen steder. Hadde vært fint å få noen svar på dette siden geværet har vært for trofast til å bare henge på veggen og jeg vil ikke denge inn skudd etter skudd.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på kaliberet før, det var faren min som bygget den om selv. Jeg har sett på det litt selv og det virker som om utkasteren er litt for trang til å "bite over" randen på hylsa. jeg har hørt at man kan file av litt for å få den til å passe bedre men jeg er usikker på hvor man skal file for at den ikke blir for vid.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Mauser 98 har kontrollert mating og skal bare lades fra magasinet. Om du kaster inn en patron i løpet og kamrer kan du knekke utdrageren.

Som tidligere nevnt er 6,5 breiere over ræva enn 30-06.

 

mvh

Isbjønn

 

endret utkaster til utdrager som var det jeg mente :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På en mauser må patronen entre utdrageren på tur opp fra magasinet, som noen over skriver, kontrollert mating. Du vil ikke klare å kamre en patron som allerede ikke ligger inne i utdrageren.

 

Det høres ut som at det ligger noe feil der. Ikke begynn å file på utdrageren. Problemet virker mer å være tilbringeren. Altså at patronen treffer feil på tur opp av mag. Kan f.eks skje med lange spisse kuler. Det er skrevet noen tråder her om justering av disse. Enkleste er jo børsemaker.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

den lader i praksis ikke fra magasinet. patronen spretter ut fra magasinet og ligger løst oppå de andre.

 

 

Kan høres ut som om noen har "justert" litt på kassa, patronene skal ha styring langs vangene på kassa til utdrager har tak på hylsebunnen.

 

Har du noen bilder av kasse og sluttstykke? Bruker du det orginale underbeslaget og magasinboksen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...