Jump to content

hastighet i 30-06, 155grs. Nosler


tømrer

Recommended Posts

Jeg lader 30-06 med 155grs. Nosler Custom Competition. Krutt er VV, N-160.

Brukt engangsskutte Norma hylser.

Trykkring på Norma Jaktmatch 150grs. er på 12,12 mm i gjennomsnitt, hastighet er på 812m/s

Trykkring på Nosler Custom Competition 155 grs. er på 12,40 mm i gjennomsnitt, hastighet er på 833m/s

I følge VV tabell skulle jeg oppnå ca. 915m/s med 58,5 grs. krutt men jeg får ikke mer enn 835m/s ut av det.

Hva kan det være? noen her som har en forklaring?

 

På forhånd takk for alle innspill.

Link to comment
Share on other sites

Pipa er 580mm lang, men som du antydet er dette nok ikke den eneste grunn til så lav fart på kulene. Jeg mener og at VV brukte en 620mm pipe til testing. Da ble jo hastighetsforskjellen ennå mindre, bare pipene tatt med i betraktning.

Link to comment
Share on other sites

Av og til mistenker jeg at VV burde gå over til å selge løp, for de testpipene de har er tidvis magiske. Bruk fabrikkladninger som referanse, veier du i tillegg kruttmengden kan du også få en grov estimering på brennhastigheten til kruttet de bruker. Du kan ikke bruke det som ladedata, men det gir deg en pekepinn på hvilken hastighet du kan forvente i ditt løp. Ikke alle løp gir like gode hastigheter, det må en bare lære seg å leve med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...