Jump to content

Brukererfaringer med z6i 1.gen vs 2.gen


Esme

Recommended Posts

Jeg har en kikkert for hånden, en z6i 1.gen, men er veldig usikker på om jeg skal kjøpe meg 1.gen eller 2.gen når jeg først skal handle. 2.gen er naturlig nok noe dyrere.

 

Noen med brukererfaringer fra begge modellene? Kunne tenkt meg noen tilbakemeldinger fra jaktfolket. :D

 

(PS: Har lest tidligere tråder vedr. hva jeg spør om)

Link to comment
Share on other sites

Vel jeg har 1gen. Z6i 2,5-15x56 med ballistisk tårn.

 

Ballistisk tårn (dersom dette er noe du vurderer på siktet):

Dette er kanskje ikke aktuelt for din situasjon men jeg ville unngått 1.gen BT(ballistisk turret) på grunn av at denne har ingen låsefunksjon. Dette betyr jo fint lite med mindre du skal bruke siktet til smygjakt og i områder der du kan risikere at tårnet endrer seg.

2.gen har vel nå låsefunksjon.

 

Lysbryter på 1.gen ligger veldig utsatt til og jeg har allerede måtte sende dette inn for reperasjon. Dette tar gjerne 2-3 måneder å få fikset. Jeg fikk tilsvarende lånekikkert mens denne var til reperasjon.

Ser ut som en bedre patent på gen. 2 siktet da lysbryter ikke ligger like utsatt til..

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Tar opp denne tråden igjen, med håp om at flere har litt erfaringer med Z6i både første og andre generasjon nå. Er på utkikk etter en Z6i 2-12x50. helst med Ballistisk Tårn, men dette er ikke et must. Er det andre forskjeller mellom 1. og 2. generasjon enn litt bedre plassering av lysbryter, og låsing av høydejusteringen på BT? Har hørt noe om coating på linsene også, men vet ikke om dette er mye bedre eller marginalt bedre enn på 1. generasjon....

Noen med erfaringer rundt dette eller andre erfaringer med Z6i 2-12x50 generelt?

Link to comment
Share on other sites

Har Z6i 2,5-15X56 bt både gen. 1 og 2. Er ikke store forskjellen på disse. Ser lysbryteren er nevn men er ikke mye forskjell på dem. Låsingen på bt er ikke noe du må ha, har krabba mye rundt med den (gen 1) og har vel ikke fått justert mer enn ett klikk eller tre. Lysprikken på gen. 2 er litt mindre enn den første men på gen. 2 1-6 er den lik som på gen. 1. (har aldri finni noe info om dette).

 

Ang. coating så er det "swaroclean" på gen. 2 og det tror jeg ikke er på den første. Dette er vel samme som Lotutec på Zeiss.

 

På gen. 2 så skrur lyset seg av når du setter fra deg børsa eller legger den på sida i fanget. Da slipper du å bytte batteri så ofte (ikke at det er noe problem å bytte ett batteri til 32 kr ett par ganger i året). Litt artig at Zeiss kopierer denne funksjonen på V8 og går bort fra ic Control.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...