Jump to content

Montere kikkertsikte


Petvett

Recommended Posts

Hei, mulig det eksisterer en tråd på dette men fant ikke noe med søk så derfor:

 

Har kjøpt meg en Victory HT 3-12x56. Bestilt på nett med QR-baser og ringer fra Leupold. Skal skrus på ei browning x-bolt rifle. Er dette noe hokus- pokus eller kan jeg gjøre dette selv? Leste litt på nettet og sjekket YouTube men der at det så mange advarsler og formaninger om at man burde ha verktøy som strammet med en viss kraft etc etc..

Link to comment
Share on other sites

Dette er i grunn ikke noe hokus pokus. Ny (eller forholdsvis ny) rifle med skruehull fra fabrikk, nye baser, nye ringer - skal være like rett frem som å skifte ut lokket på dass-skåla. Hvis det var litt mer "ad-hoc" (eldre våpen, ukjent grovsmed-oppborring, baser som ikke passer helt osv) ville jeg ha anbefalt å finne noen som har prøvd det noen ganger før, gjerne også som har utstyr og kompetanse til å sjekke at det blir rett. For skjevheter/høydeforskjeller i noen retning kan gi spenn, og spenn er ikke bra. Det meste kan rettes med shimsing, men da bør en vite hva en driver med...

 

En del anbefaler locktite til skruene på basene, men da skal du være klar over at dette kan være like godt som sveis, har vært borti tilfeller der en har gitt opp å få løs disse. Med QR-baser er dette egentlig ikke noe problem, for problemstillinga oppstår først når en skal skifte kikkert (og f.eks må ned på 1" lav ringer). Hadde det vært noe "mindre kurant" enn Leupold QR kan en se for seg at en måtte skifte hele montasjen, men med disse finnes det alltids ringer å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, har enda ikke prøvd å skru av den gamle så vet ikke hvor godt det sitter enda.. Alt er originalt, 3 år gml rifle som det ikke har vært gjort noe mikkmakk ned..

 

Hvor hardt bør jeg stramme skruene da? Kan man ødelegge kikkerten hvis man strammer ringene for hardt?

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, har enda ikke prøvd å skru av den gamle så vet ikke hvor godt det sitter enda.. Alt er originalt, 3 år gml rifle som det ikke har vært gjort noe mikkmakk ned.. Hvor hardt bør jeg stramme skruene da? Kan man ødelegge kikkerten hvis man strammer ringene for hardt?

 

Trikset om det er brukt locktite er å sette et skrujern/nøkkel i sporet og kakke på det med hammer for å løsne. Altså rett ned mot hodet på skruen. Ødelegger du sporet i skruene er du på padletur. Hvis det ikke kjennes ut som om du klarer å løsne skruene på den gamle montasjen uten at det glipper anbefaler jeg at du tar en tur til en børsemaker og ber han om å fikse. Billigere det enn å betale ny oppborring av kassa.

 

Tviler på at det er mulig å få til "timeglass-fasong" på en kvalitetskikkert ved å skru til ringene for hardt, så mye moment tror jeg ikke du klarer å få på skruene uten å ødelegge sporet i dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...