Jump to content

El faisan Side by side kaliber 12


svihus

Recommended Posts

  • 6 months later...

Er i gang med å fikse opp dette våpenet.

 

Hva gjør jeg med låsekassen som ikke skal være svart som løpet. ? Bare pusse det rent med stålkost eller noe lignende. Og deretter bare behandle med olje så det ikke tørker opp og blir rustet.?

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med at den ikke skal være svart som løpene? Er låskassen (baskylen) svart (blånert) bør du absolutt ikke pusse den blank. Gjør du det vil den fort bli missfarget/ødelagt av rust. Anbefaler deg å beholde den orginal og kun olje den opp å vedlikeholde den godt. Arvevåpen vil etter min erfaring gi størst glede slik. Ønsker du en hagle med blank låskasse er det et bedre alternativ å kjøpe en ny med blank låskasse og beholde den andre til lett bruk som tidligere nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Kanskje det ble misforstått. Skulle gjerne hatt ett bilde den. Skal legge inn ett i morgen av den.

 

Det som er at våpenet har sikkert blitt prøvd pusset opp før. Med svart ned i utgraveringen og matt stygg metall farve på låsekassen. Løpet ser ganske likt ut. Ser ut som det har blitt pusset på. Men at det har vært svart før.

 

så har jeg sitt og søkt på dette våpenet på Internett. Og funnet ut at det våpenet originalt har svarte løp og låsekassen er blank. Forstår du problemet.

Link to comment
Share on other sites

Ville bare advare mot hastige løsninger som du kanskje ville angret på senere. Hvis den er pusset på før er det ikke så greit. Å få den blånert på nytt vil nok koste mer enn våpenet er vert. Vanskelig å gi konkrete råd uten å se børsa. Lykke til. Gamle sideliggere er artige )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en gammel Baikal sideligger som ikke er pen i finishen med en del overflaterust og slitasje. Planen min er å pusse med fin stålull, avfette godt og lakke med Gunkote. Har en kompis som har tatt et par rifler og ei rusten Remington 870 pumpehagle slik, og de ble som nye, eller egentlig penere enn nye og den lakken tåler utrolig mye, men må bakes i ovn for å herde. Var dette min hagle så hadde den definitivt fått seg en omgang med Gunkote eller Duracoat :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...