Jump to content

Hjelp for en CZ75 pre B


ZerBlatt

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en gammel CZ 75 som jeg har brukt i noen år. Nå ville den ikke holde avtrekksvekta lenger, og jeg bestillte en ny fjær. Jeg har aldri hatt behov for å ta pistolen min helt fra hverandre tidligere, og jeg trodde det skulle være en enkel sak. Det var det igrunnen, men nå har jeg fått et stort problem. Da jeg skrudde den fra hverandre var det en del som spratt ut. I henhold til tegninga er det en del som heter safety detend plunger. Har lest at dette er en del som ofte spretter ut når folk demonterer denne, men det er ingen som sier hvordan jeg skal få den på plass igjen. Tegninga hjelper meg ingenting, og nå har jeg forsøkt i timesvis å finne ut hvordan den skal være. Er det noen som har en pre B cz som kan være behjelpelig med å fortelle meg hvordan jeg skal få denne delen på plass igjen. Den ser ut som et lite pilhode med et hull i. Jeg ville vært evig takknemlig hvis noen kunne hjelpe meg :?

Link to comment
Share on other sites

Nevnte del benevnes "djevlepilen" i Vidar Naklings artikkel i Våpen(journalen) nr 2/1977, og det anbefales bruk av en stoppenål gjennom hullene i sikringsfløyen og omtalte djevlepil for å holde dem sammen. Når galt først har skjedd, krevdes det visstnok ikke noe mere enn "kommentarer utover grunnskolens standard ordforråd" for å montere dem sammen igjen.

 

Jeg kvittet meg med min CZ for 7-8 år siden, men lot meg aldri friste til å demontere sikringen.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal man hjelpe ekte CZ entusiast.

 

http://www.scribd.com/mobile/doc/44900554

http://stevespages.com/pdf/cz_75_armourer_manual.pdf

 

Håper en av disse hjelper deg. Den nederste er PDF, jeg har en utskrift i en perm. Jeg brukte den da jeg strippet pistolen helt og monterte igjen.

 

Jeg har en '95, som er pre B inni og B utenpå, såkalt overgangsmodell.

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Nå er klokka 10 over 10 på kvelden. Har sittet tilsammen (i går og i dag) 6 timer. Nå fikk jeg omsider den f.......... greia til å sitte slik den skal. Det var det værste våpen mekkinga jeg noen gang har gjort. Fant omsider ut hvordan det skulle gjøres og alt virker. Det jeg måtte gjøre var å bruke ei spisstang til å holde djevelpila på plass mens jeg satt en liten stift inn i hullet slik at den holt seg på plass mens jeg satte sikringen på plass. Det var rett og slett en skitjobb, men som alt annet var det ikke så veldig vanskelig da jeg omsider fant ut hvordan det skulle gjøres. Jeg er litt forundret over at det ikke var noen som har gjort dette selv en eller annen gang. Det må jo finnes noen gamle cz'er der ute et sted som folk mekker på. Nå har jeg bare å få testet jernet på banen i morra, og se om alt virker og at vekta stemmer. Så må jeg mekke litt på min s&w 686, men den har jeg jobbet med før, og den er takk og lov barnemat å fixe på :D

Link to comment
Share on other sites

Bruksanvisningen ja. Jeg leser vanligvis den først, og jeg forsøkte å gjøre det nå også, men det var ikke så enkelt siden det slett ikke var noe bruksanvisning med da jeg kjøpte pistolen for 10år siden, og de bruksanvisningene jeg fant på nettet var det ikke noe særlig å bli klok på. Jeg fant i går til slutt den originale bruksanvisning som hørte til modellen min, men der sto det forklart ganske dårlig på engelsk. Men prøving og feiling er jo en grei metode å bli ordentlig kjent med tingene :-)

Link to comment
Share on other sites

En brukermanual inneholder jo egentlig bare hvordan våpenet fungerer og generelle sikkerhetsregler. Men den linken jeg la ut er jo til en armourers manual, som er ment til børsemaker. På stevespages siden så finner du sikkert manualer til ditt andre våpen også :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...