Jump to content

Bestandskart for hjorten - i ditt område


ejdanielsen

Recommended Posts

Jeg ønsker ikke å være negativ men jeg fant fort den setningen jeg lette etter : ....bestandsplanområdene kan sette ut til profesjonelle aktører om de ønsker.Jeg har nå fulgt med på det jeg har funnet fra merkeforsøkene og mitt ringe vett leser det slik at hjort vandrer i nesten alle retninger, særlig i den lyse årstid + litt i hver ende. Mens mange dyr er uhyre stedbundne. Man ser hjort merket i Suldal, Arve's hjemkommune, trekke til Lista, må hele dette området være med i en bestandsplan da ?:overrasket:

 

Magefølelsen min sier at dette er et nytt prosjekt hvor noen vil lage seg jobber og få sugerør inn i kommunale viltfond. Jeg er også redd der vil oppstå endel lokale keisere, småkonger er vel oppbrukt i storvaldene.

 

Det hadde selvsagt vært fint med en total oversikt over hvor hjorten var til ulike tider men jeg er redd det vi sprike så mye at det ikke er til å stole på. Det verste i en slik sammenheng er nok at mange vil prøve å karre til seg mest mulig ved å oppgi feil opplysninger. Har man jaktet hjort i noen tiår så har man opplevd det meste.

 

Jeg har mest tro på vald som omfatter grunneiere som har relasjoner til hverandre og derfor kan samarbeide. 10-20000da kan være stort nok mange steder, så får man drite i om noen dyr trekker litt frem og tilbake i jakta. Husk også at de fleste eiendommer på Vestlandet kun er 100-200da, noen større mens et hav er tildels mye mindre.

 

Vi må også huske at hjorten kan stå tett det ene året i et område mens den kan være ganske fraværende året etterpå. Hvem kan tolke slike variasjoner.

 

Jeg tror vi heller bør finne ut hvor stor den reelle nedgangen i bestandene er på Vestlandet i de gamle tradisjonelle hjortedistriktene og få det under kontroll. Når det er gjordt kan man kanskje løfte blikket å se ting i større perspektiv

Link to comment
Share on other sites

Husk at et bestandsområde (bestandskart) aldri blir et statisk areal, og er avhengig av tillit fra lokale grunneiere for overhodet å kunne fungere.

 

Veidinn, du er en klok mann, som jeg hører ganske mye på.

 

Men jeg tror at nedgangen i hjortestammen som mange nå hevder å oppleve, er av det gode. Nå tvinges vi til å tenke forvaltning. Kanskje trenger vi egentlig mer nedgang...?

 

Jeg opplever at yngre jegere og yngre grunneiere er veldig ærlige. Særlig nå som vi ser at hjorten faktisk ikke finnes i ubegrenset antall. De som gir feil opplysninger er en utdøende rase. Tror jeg. I min naivitet. Og den vil jeg holde fast på ;)

Link to comment
Share on other sites

Ser heller ikke så store problemer med dette.

Håper disse bestandplanene kan føre til en bedre forvaltning en i dag.

Slik at det blir mer fokus på rett avskytning i enkelte områder.

Noen plasser har det minket kraftig med hjort de siste åra.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok veien å gå.

Vi har alt for mange små (stor) vald. Noe som gir oss dårlig styring av hjortens utvikling. Det er en stor fordel om vi klarer å operere i store vald, med oversiktlige løyver. Så får en dele dette i fornuftige jaktfelt.

Telling av bestandene bør gjøres flere ganger om året. Slik at en får oversikten over bestand størrelse og trekkstruktur.

Klarer vi jegere å følge opp med rapportering av setthjort. Kan vi få en oversikt som vi kan stole på etter noen år.

Link to comment
Share on other sites

Javel, hvordan skal vi styre hjortens utvikling med svære vald kontra dagens valdstruktur? Jeg klarer ikke å se noen forskjell, når der også står over her : "Så får en dele dette i fornuftige jaktfelt". Jaktfelt har en tendens til å ha vanntette skott og da fortsetter man å jakte som før. Det eneste man oppnår med enorme vald er flere konger og keisere rundtomkring, og erfaringsmessig så er det mange maktsyke personer med lite reel kunnskap som kommer seg inn i slike roller.

 

Tellinger kan være bra men hvor pålitelige er de? Hvis man teller mange ganger om året kan det gi et solid materiale noen steder mens det kan gi et helt feil bilde av områder hvor hjorten trekker mye forbi.

Der er og vil alltid være veldig gode områder for hjorten, det vet vi alle som har jaktet lenge. Man kan ødelegge stammen i et slik område for en periode med knallhard skyting av voksne koller men normalt vil der alltid være relativt mye hjort i et slik område.

Kanskje en kartlegging av slike smørøyer kunne vært noe å bruke ressurser på og hvorfor det blir så tett med dyr akkurat der. Beite, livd for alle typer vær og vind og trygghet er nok stikkord her.

 

Et annet spørsmål jeg har tatt opp med flere såkalte hjorteforskere er : Hva er er brustområde og hvorfor blir det slik? Er det bestand, topografien, ferdsel av folk, vær og vinds påvirkning, slik kan man fortsette. Kanskje man burde ha et slags vern om de årvisse brunstområdene?

Sett hjort blir nevnt, jo det kan være et godt redskap men kan også villede tildels mye. Jeg har jaktet hjort leenge og sammen med mange ulike folk, noen ser ikke dyr før de nærmest kan ta på dyret mens andre ser et øre bevege seg over en brakebusk på 1126m.

Vi vet jo at de fleste Sett hjort blir fylt ut etter at jakta er over, noen er ganske ærlige mens andre blir brukt for å beholde eller øke tildelingen.

 

Det jeg tror blir det viktigste fremover er å ta med jegerne i alt som har med forvaltning å gjøre, ikke bare "pampene" i NJFF (er ikke ment på deg Jan). Idag omtales jegerne ofte som noen man skal suge mest mulig penger utav og de skal helst bare skyte unge skrapdyr og kalver for 10000kr stk. Det er kun grunneierne som får delta i det som har med forvaltningen å gjøre. Men hvem er det som kan noe om hjorten og dens vandringer, lokale bestander o.s.v. det må vel være erfarne jegere. Tar man disse med og de forstår at de blir hørt så tror jeg veldig mye er vunnet på mange fronter.

 

Jeg blir vel lyst i bann nå :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...