Jump to content

Hundeønske


JaktogHund

Recommended Posts

Hei, jeg er en gutt som snart skal ta jegerprøven og har veldig lyst på hund. Hadde en Gordon Setter for en stund siden, men hun døde ved juletider:( . Nå har jeg lyst på hund igjen, og har kikket litt på Kleiner Münsterländer og noen Settere. Lurer på om noen kunne sette opp en liste med de 3 beste jakt- og familiehundene de kjenner til. Takk :smile:

Link to comment
Share on other sites

Småviltjakt?

Er det da rein rypejakt på fjellet, skogsfugljakt eller kombinasjon av disse?

Skal du jakte kunn fugl eller skyter du haren om du har hund som jager den frem?`

Vil du ha ein hund som søker langt ut (opp til 4-500m) eller ein som har meir kontakt?

Skal du ha ein stor eller ein liten hund?

Kva skal du bruke hunden til utenom jakta?

 

Mange spørsmål og mykje å tenke over før ein kjøper hund :)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om det er fuglehund du er ute etter, med tanke på hva du har hatt og hva du har vurdert.

 

Valgte selv breton da jeg syntes den passet best i heimen. Dette pga størrelsen. Minste stående fuglehundrase, med fra ca 45 - 51 cm mankehøyde og vekt fra ca 15 - 18 kg. Koselig liten rase med fantastisk gemytt og humør. Mer perfekt familiehund for meg finnes ikke.

 

Om størrelse har betydning, vurder den i hvert fall. De "digre beistene" ( :mrgreen: ) dominerer kanskje stua litt mer, men snille og gromme er de alle, i hvert fall de setterne og vorstehene jeg har vært borti.

 

En kjempegrunn til å ha breton i hus: Se for deg den lille tassen på 17 kg komme i full fart og hopper opp i fanget på deg for å kose. Se deretter for deg en vorsteh på 33 kg gjøre det samme... Jepp, opplevd begge deler. Det anbefales IKKE å la en diger vorsteh gjøre dette! :shock:

 

I skogen er en vorsteh et fantastisk syn. Tyskerne hadde sin Tiger stridsvogn. Samme folk utviklet vorsteh til jaktmaskin, og jeg tror jammen de tok noen gener fra denne stridsvogna da de tenkte fuglehund... Denne løper ikke rundt buskaset, den løper gjennom. Herlige bikkjer. Hadde fryktelig lyst på strihåret vorsteh da jeg skulle ha fuglehund, men fruen syntes breton var så pen i forhold. "Dobørste i trynet", fikk jeg vite... :roll:

 

Men jeg angrer ikke i det hele tatt på valget av breton. Mye krutt i liten innpakning. :)

Link to comment
Share on other sites

Ser at du vurderer Kleiner Münsterländer. Slutt og vurder, kjøp deg ein. Flotte jakthunder i skogen og bra på fjellet samt suveren familiehund.

 

Har hatt og venter på ny kleiner, så er vel litt innhabil når det gjelder å komme med råd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...