Jump to content

Gebruder Merkel Suhl


LarsKilli92

Recommended Posts

Hei!

Har et spm angående min Gebruder Merkel Suhl made in GDR Laget januar 77'

Er det mulig skyte med stålhagl i disse?

Dette er en hagle min svigerfar har brukt på jakt for lenge siden som jeg nå skal "overta" siden jeg skal prøve meg ut på rypejakt!

 

På forhånd takk :) !!

Link to comment
Share on other sites

jeg har den billigste/simpleste suhl 127 modellen. den har aldri fått smake stål og skal heller aldri få smake det. 10/12- 1975 ble alle våpen fra suhl cip godkjente. kaliber 12 tr testet med 850 bar. kal 16 med 900 bar. og kaliber 20 med 950 bar. mot merpris kunne man få børsene med 76mm kammer og 1200 bar test trykk. dette i følge en brosjyre fra suhler jagdwaffen som dekker suhl hagla+gebr.merkel suhl og simson suhl. dette er en reprintet orginal hefte fra cornell publications.

jeg kjøpte meg nettopp en s/s baikal som skal få slite i sjøkanten etter sjøfuggel+stål på lærduer. jeg tror nok at suhl børsa tåler stål lærdue haggel da den har vz og 1/2 boring. syns alle disse s/s børsene fra sauer suhl fra både øst og vest tyskland er veldig fine og godt balanserte børser. jeg ville kjøpt bly alternativ hos en oppegående forhandler mens vi venter på at blykampen vinnes....

Link to comment
Share on other sites

hvis trangboringen er 1/2 eller åpnere er det teoretisk fritt frem med lærdueskudd. personlig hadde jeg ikke skutt stål i ei slik fin børse.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du absolutt må skyte med skrapjern (i festtaler av og til kalt "stålhagl"), har jeg et forslag til deg: Du bytter den fine GM-hagla di mot mi traktor-hagle (Star Baikal o/u), får noen høvdinger i mellom, for dem kjøper du et lastebillass med skrapjern-skudd, og knaller i vei.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du arvet en '77 Ferrari Berlinetta Boxer som er laget for 99 oktan blybensin på 70-tallet. Ville du starte med å fylle 95 blyfri på den idag?

 

GM haglene er vanvittig underpriset i dagens bruktmarked. Bare vent til blyhaggel blir tillatt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...