Jump to content

Svartkruttladninger til 45lc. Hjelp?


Shotgun Charlie

Recommended Posts

Har en kilo med Wano FF jeg tenkte å bruke på 45lc ladninger.

 

Tenkte å bruke 250gn LRN C. Haglunds

 

Er dette mulig?

Kan ingenting om svartkruttladning.

Har ladet en god del røksvakt, men aldri svartkrutt.

 

Hadde vært meget takknemlig om noen kunne hjulpet meg med en oppskrift på dette!

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte for morroskyld ville jeg gjort dette.

 

Mål sånn ca hvor langt ned kula kommer i hylsa, fyll opp med svartkrutt til det merket og trykk ned på en skive med bivoks. (fås kjøpt i flak på apotek som regel, bare dytte ned over hylsa) og krymp kula på plass. Kruttet skal komprimeres litt.

 

blir ladninge litt i overkant kan du fylle en passende mengde (ca 25 gr, feks) og fylle opp resten med polentagryn, før kulen. (kan prøve å droppe voksskiven da.

Link to comment
Share on other sites

Og det stemte sikkert for 100 år siden.... :roll:

 

Har hatt upussede perkrevolvere liggende i skapet i minst 6 måneder uten synlig tegn på rust eller tæring. Messing hylser skal ligge uvasked optil et år, før jeg har sett skader eller irr på dem...

 

En ting er at vi bruker moderne krutt og moderne matrialer, men det mest oppbevares også betraktelig tørrere og i jevnere tempereatur en siden den gang det var gode råd.

Link to comment
Share on other sites

Våpen og hylser en skyter med svartkrutt og ikke pusser med en gang og lar dem ligge over lengere tid blir bare gråe inni, men er det litt fuktighet blir det iring (grønn) og rust på stål, men så lenge det ikke kommer fuktighet kan dem ligge lenge. Men tenk på fete fingratrykk også, det kan det bli både iring og rust der også! !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...