Jump to content

valg av sikte


ZenotiX

Recommended Posts

nybegynner her som trenger litt hjelp med valg av ett sikte som kan brukes til jakt og langhold skyting

foretrekker lys og ikke koste mere enn månedslønna =)

har ikke lyst å starte noe krig om merker her så hold det til erfaring=) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en meopta 3-12x56, med lys. Knallfornøyd. Har ikke prøvd meg på langhold, Max 200m for min del. Men har hatt den på revejakt både i og uten måneskinn. Og den gjør jobben bra.

 

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

eg bruka ein Vortex viper Pst 6-24x50 FFA modellen kosta ca.8000kr. funka flott til langhold. har ikkje testa den på jakt endå. hadde den på mauseren min då traff eg fint på 500 meter.

 

einaste negative eg veit om den kikkerten er at den er litt kresen på augeavstand, men eg har ikkje noko store problem med det.

viss kikkerten er godt instillt har det ikkje mykje å seie.

 

eg vil anbefalen den til langhold vertfall. jakt kanskje. eg skal bruke den på rainsjakt til hausten. får sjå då

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Viper 6-24 og syns ikke den er altfor egna til jakt. For meg var det den største negative faktoren at øyeavstanden er superlang på 6x, noe som fører til lite synsfelt og dessuten umulig skytestilling. For banebruk og langhold er det en super kikkert og starte med.

4-16 er mer egna, men fortsatt ikke optimal.

 

Om du vektlegger jaktbrukern vil jeg heller ha kjøpt noe med mindre forstørrelse enn 24x. Går fint å skyte langhold med 12-16x som maks, men gå for noe med parallaksejustering og åpne tårn!

 

følg med på bruktmarkedet - dukker ofte opp mye gode kjøp der til rundt 10k - og da får du noe som holder verdien godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...