Jump to content

Skaftemne FAQ


LimpMidget

Recommended Posts

 

Hallo,

 

Det ligger en flott FAQ på knivstål som sticky. Har et sterkt ønske om en tilsvarende FAQ på tresorter/skaftemner.

Har lett litt på Kammeret og Google uten å finne ut det jeg ønsker da jeg har en del emner av ymse treslag liggende.

 

Det jeg kunne ha tenkt meg å få oversikt over er:

- Egnethet som skaftemne (hardhet, porer osv.)

- Utseende (mønster, tegninger og sjatteringer)

- Alternativer for finish (farging osv.)

- Evt. hvor emner kan skaffes

 

 

Gjerne dokumentert med bilder av ferdige behandlede emner.

 

Noen flere enn meg som ønsker en slik tråd? Har bare erfaring med mahogany, valbjørk, rikuler og rot av bjørk så langt.

Har bøk, kirsebær og eik liggende men er usikker på om dette er egnet.

 

LM

 

Link to comment
Share on other sites

 

Heisann.

Ikke for å bare sende deg videre uten å delta stor her, så tenkte jeg at jeg kunne nevne en bok som jeg har liggende.

"Tre: Naturens vakreste råstoff", tar for seg mye om dette. Det er ikke spesielt vinklet mot knivskaft akkurat, men det sier fortsatt mye om treet.

Ellers så har jeg en regel jeg følger, og det er at treet i skafter lager jeg alltid fra knutene i trærne. Ellers kan du knekke det med årringene og jeg føler bare at jeg har desidert best resultat med dette. Og personlig syns jeg mønsteret er mye finere. Så, så lenge det er en knute, så kan jeg bruke det.

Ellers har jeg ikke så mye å bidra med når det kommer til å legge inn bilder osv av de forskjellige treslagene etter behandling.

 

Mvh Berserk

 

Link to comment
Share on other sites

 

Bøk, kirsebær og eik er egnet, slik som det meste som er hardt, men kanskje ikke det mest dekorative.

Jeg brukte eik til skaft i en brukskniv, og for å gjøre litt mer ut av det gnidde jeg kontrasterende barkpulverpasta inn i porene.

 

Dette er et litt mer kinkig tema enn stål, fordi på en eller annen måte er langt på vei det meste brukbart.

-Samekniven har jo ofte skaft av selje, stikk i strid med resten av skaftfilosofien som går ut på at materialet skal være hardt så man ikke får bulker.

-Mykere treslag og uegnet fiberretning blir brukbart gjennom stabilisering.

 

Personlig så er det noe som skurrer når jeg ser stabilisert treverk, det sitter i ryggmargen at "det der vil knekke eller sprekke", men jeg kan være enig i at bemønstringen ofte er tiltalende. Noen ganger ser det litt vel plastic ut, men det er det jo også...

-Poenget er at du kanskje må lage en egen kategori for stabiliserte emner.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...