Jump to content

Oppbygging av syntstokk på Remington 1100


CMA

Recommended Posts

Det hele startet med innkjøp av ny halvautohagle for en del år siden. Valget falt på en Star Baikal, som var det eneste alternativet innenfor mitt budsjett den gangen. Hagla satt meget bra og passet meg perfekt, desverre smalt det aldrig mer en en gang, uansett ammo, med forkiling hver j.... gang som resultat. Etter å ha vært til test hos Gresvig et par ganger kom de frem til at hele partiet med star hagler hadde samme problemet. Ble da tilbudt en Remington 1100 med syntstokk som kompensasjon, denne kostet noe mere den gang og jeg takket gladelig ja. Endelig hadde jeg en hagle som vekslet perfekt uansett ammo hver gang, noe den har gjort uten unntak i alle år. Men man kan som sagt ikke få både i pose og sekk :winke1: Denne Hagla passet jo overhode ikke. Kolben var alt for lav og siktelinja til øynene lå flere cm på utsiden av skinna. Rødpunktsikte ble da løsningen på dette problemet, noe som har fungert bra, bortset for at stokken da ble enda lavere. Treklosser og elektrikkertape har blitt brukt for å løse det, men det ser jo litt jalla ut, å det begynner jeg å bli lei. Da jeg måtte bytte den sprekte stokken på Lakelandern tenkte jeg at kinnstykket på den måtte være et fint emne. Som tenkt, så gjort.

 

Her har jeg laget en festeannordning på kolbekammen for å få denne plan. Har borret småhull i kolbekammen og skinna å limt dette med 2 komponent lim.

 

npp74g.jpg

3166qzc.jpg

 

Her har jeg skjært til kinnstykket, ved å skjære rett inn på langs fra utsiden på kolben og inn ca 3 cm under kolbekammen, så ca 90 grader ned og ut rett under kinnstykket. Har pusset kinnstykket på innsiden for å tilpasse den til stokken.

 

4vkbhc.jpg

aw84nk.jpg

 

Har festet kinnstykket ved å borre hull i festeskinna på kolben og tilsvarende underfra og opp i kinnstykket og satt inn søyler som er støpt fast. Har også frest festespor i begge emner å støpt alt sammen med super epoxy.

 

4js3nc.jpg

2m6sdqg.jpg

 

Så var det j..... masse pussing, før kolben ble grunnet med et lag Duracoat og så pusset igjen for å få vekk det som måtte være av riper og ujevnheter. deretter grundig vask og avfetting.

 

33tr045.jpg

1ik2uc.jpg

35lxime.jpg

 

Etter et par lag med duracoat Black Matte.

 

1z5j62q.jpg

 

Bare for å være litt jålete la jeg inn en grå/beige farge i nettskjæringa :winke1: Her ferdig coatet, hengende til tørk.

 

okdgg5.jpg

 

Synes sluttresultatet ble bra, i hvertfall bedre en trekloss og tape :)

 

5bb5ky.jpg

hrddtz.jpg

2ngr8si.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...