Jump to content

Contender rifle med for kort løp


Robinson

Recommended Posts

Jeg har lenge vært på jakt etter ei contender rifle og har omsider funnet i pen i 223 til en grei pris. Problemet er at eieren har kortet ned løpet så mye at totallengden er langt under 840mm. Jeg vet jo at dette er det bare han og jeg som vet, men har likevel ikke lyst å kjøpe den med dette korte løpet. Når jeg skal fylle ut søknaden, lurer jeg på hva behandleren av søknaden vil tenke hvis jeg skriver at løpet ikke skal brukes, men at jeg har/skal bestille ett løp av lovlig lengde. Eller om jeg kan omdefinere riflen til en låskasse uten løp? Må finne en måte å få dette til på uten å gjøre noe ulovlig. Noen som har ett tips?

Link to comment
Share on other sites

Her er det bare å ringe ditt lokale våpenkontor å ta en prat.

 

Fyll så ut skjemaet med den reelle pipelengden og våpenlengden, men slkriv i merknader at du har tenkt å bytte løp, eller på annen måte få våpenet over minste lovlige lengde.

 

Jeg tipper dette ordner seg lett...

 

Dette burde la seg ordne, feks kan våpenet kanskje bli lovlig langt ved å skjøte litt på kolben, dersom pipa er lang nok. Eventuelt kan du permanent montere en comp eller lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha den børsa, avtal med nåværende eier så han bytter pipe (evt. på din regning) før den registreres på deg.

Søk på vanlig måte, ikke fyll ut noe på pipelengde, når søknaden er innvilget så bytter dere pipen(søknadsfritt om samme kaliber og gammel pipe leveres forhandleren)

Selger fyller ut søknaden etter pipebytte.

 

Da er børsa lovlig og registrert på deg, trenger ikke gjøre det vanskeligere en dette.

 

Fyll så ut skjemaet med den reelle pipelengden og våpenlengden, men slkriv i merknader at du har tenkt å bytte løp, eller på annen måte få våpenet over minste lovlige lengde.

Kan jo risikere at noen reagerer på at nåværende eier er i besittelse av en ulovlig rifle..?

Link to comment
Share on other sites

Kan jo risikere at noen reagerer på at nåværende eier er i besittelse av en ulovlig rifle..?

 

Det er selvfølgelig en liten fare :?

 

Jeg kappet i sin tid en rifle for kort. Det ble en missforståelse mellom børsemaker og meg. Den ble ca 10 cm for kort etter datidens regler. (Den er lovlig nå)

Det er en trap-door, og "lett" å teke litt feil i farten når man måler fra bakammer av "trappen" i stedenfor i fremkant..

 

Jeg tok kontakt med våpenkontoret og bekjente mine synder. Det endte med at de justerte kategorien i våpenpasset, og alt var bra :-)

 

- Jeg har den enda, og det er en hendig liten plainsmann børse, som går "litt" høyt på 100 meter....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...