Jump to content

kongeørn, bestand?


truetdyreart

Recommended Posts

Nå ble jeg usikker på motivene til trådstarter, siden han har slettet innlegget sitt. Syntes det lignet på trolling i utgangspunktet. Men som tidligere sauebonde kan jeg ikke si at jeg har hatt mye dårlige erfaringer med ørn. Tror ofte ørna for skylda for sauedrap foretatt av jerv bla. Men det forekommer at ørna tar lam og da gjerne utover en viss avstand ifra reirplassen (dette kalles borgfred og betyr at ørn tar lite eller ingen byttedyr nært reiret). Det er også riktig som trådstarter skrev at ørna dreper med ei bakklo i hodet på byttedyret. Men dette gjør den ofte også når den lander på ferske kadaver etter jerven, selv om lammet er dødt fra før. Eneste måten å skille dette på er å se etter bloduttredelser. Trådstarter skrev også at de ikke fikk noe særlig erstatning for tapene. I utgangspunktet skal det utbetales erstatning for antatt tap så lenge det er påvist skade av fredet rovdyr/fugl. Denne erstatningen kan avkortes dersom det ikke er påvist skade i egen besetning, eller ved manglende dokumentasjon. Dersom man finner et lam drept av ørn kan det i utgangspunktet ikke avkortes. Men jeg vet at det har skjedd og at SNO og Direktoratet har blitt dømt i retten for dette. Det er derfor på sin plass å sende skriftlig klage dersom så har skjedd. Siden det er vanskelig å finne kadaver, spesielt etter jerv fordi den ofte graver ned byttet. Vil jeg i utgangspunktet mistenke den, dersom uforklarlige tap oppstår.

 

Kongeørn bestanden er mettet i store deler av fjellområdene i Norge. Det betyr at det ikke blir flere av dem over tid, selv om den er totalfredet. Men det som kan skje er at man får en spredning av bestanden til lavereliggende strøk. Dette er da gjerne først og fremst ungfugl som ikke hekker ennå. Tror kanskje de kan være verre mhp. skader på sau. Det er også slik at man under smågnager år og gjerne året etter har mye vellykket hekking. Det blir da mye ørn å se i fjellet på høsten. Mange av disse ungfuglene er døde før våren kommer, dersom de ikke klarer å etablere seg i områder som ikke er okkupert av ørn fra før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...