RuneP Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Noen som har noen tips om hva som kan være problemet med børsa mi? Satte den fra meg etter sesongen i fjor, fungerte problemfritt på alle stevnene. Så når jeg tar den frem nå som kuldegradene er borte er det bråstopp. Trykket "blir borte" så den veksler ikke. Har prøvd tre forskjellige bolter, byttet gassrør, prøvd ny gassblokk. Har prøvd forskjellig ammo, alle funket fint i fjor. Samt prøvd forskjellige buffere... Står litt fast i hva annet som kan prøves. Noen tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kammerlås Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Løse skruer til "gas key" på "carrier"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneP Posted April 23, 2013 Author Share Posted April 23, 2013 Bra tips, men har prøvd tre forskjellige Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dk Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Har du pussa gasshulet i pipa skikkelig? Der bygger det seg ofte opp knallharde avleiringer, og er det standarddim på det skal det ikke så mye til før børsa stopper. Normal spec er 2,3mm, bruk f.eks ett lite bor for å rense bort så du ser det skinner i stål hele veien rundt. På matchrifler med justerbar blokk er det en veldig vanlig modifikasjon å åpne til ca 2,5mm for å unngå dette problemet. /D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kim Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Og ikke minst, står hullet i blokka overett med hullet i pipa? Litt avhengig av hva slags blokk det er er det muligheter for å knote det til der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dolken Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Hadde lignende problem på min, og da var det nye gassringer som måtte til. -Dolken via Galaxy S3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FN G1 Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 En litt mere detaljert beskrivelse av problemet kan gjøre det litt lettere å veilede. Som regel begynner ikke rifla å feilfungere helt av seg selv, tenk gjennom om du gjorde noen endringer før den havna i skapet. Forøvrig så er det ikke helt bra å bytte om på boltene, de slites til i låsingen, og om du bruker flere blir det mere slitasje her, en bolt pr løp. Gassringene varer et løp minst, enkelt å sjekke forøvrig, om bolten detter ut av carrier når du holder den med bolten mot gulvet uten å ha cam pin i, detter den ikke ut er den ok. Gasshullet i pipa har trykk nok til å holdes åpent, den dritten som greier å holde det tett må være sveis Løs gas key er et problem som er fort å overse, men du hadde jo brukt flere bolter. Fikk du gass blokka riktig på plass etter at du bytta røret, skal ikke være mye feil før det kan lage litt tull, om du kamrer en hylse, og blåser i munningen, samtidig som du vrir litt på blokka, merker du fort når luftstrømmen er størst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneP Posted April 23, 2013 Author Share Posted April 23, 2013 Mye bra forslag her, takk for det. Gassblokka sitter riktig og gass ringene er også nye, tipset mtp hullet i pipa er det vi skal jobbe videre med. Fikk et tlf tips på at 18" til JP har 2.3mm hull i pipa, på min som er en 20" som er kappet til 18" er hullet ca 2mm, så tanken nå er å borre det opp. Eller som FN G1 sier kanskje det bare har bygget seg opp. Regner med å få prøvd i morgen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FN G1 Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Jeg sa ikke at det har "bygget seg opp" garanterer at det ikke er det som er synderen. Om du kappet av 2" siden i fjor er jo det en endring å ta høyde for. Men hva er problemet? Kaster den ikke ut? Dobbeltmating? Ingen mating? Og som et hint, borrer du opp er det vanskelig å reversere, vil anbefale en justerbar blokk om du skal borre, bruk 2,5mm med en slik blokk. Ellers så kan det sies at om hullet er for stort så overgasser du mekanismen, det gir også problemer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crye Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Sellier& bellot har svakere ladninger enn flere andre fabrikk ammo. Bruker du den ? Har opplevd at i noen tilfeller kamrer bolten etter siste skudd uten at den tar en hold open. Dette er kun med denne ammoen Hvis du har byttet kolbe fra fast til noe annet, så er det forskjell på lang buffer og kort med tanke på justering av blokka. Cr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FN G1 Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Dette er bløff eller uvitenet, SuB er noe av det heiteste i 223 som kan kjøpes for penger. Denne ammoen er godt innenfor det som våpnet skal fungere med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneP Posted April 23, 2013 Author Share Posted April 23, 2013 Har brukt S&B 55gr, SS109 og hjemmeladninger med 69gr kuler. Kappingen ble gjort før sesongen i fjor, og alt var bare bra. Jeg har satt på justerbar blokk og med full åpning nå, så kaster den ut, men bolten går ikke langt nok tilbake til å dra med seg en ny patron. Tanken nå er å borre til 2.4mm og prøve det først. Jeg håper å kunne bruke alle typer ammo, så får vi se når jeg får testet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FN G1 Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Om du har justerbar blokk kan du trygt borre til 2,5. Juster blokka til du får låsing i bakre stilling på siste patron. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneP Posted April 23, 2013 Author Share Posted April 23, 2013 Akkurat kommet fra banen med 2.5mm hull, det ble bedre. Vekslet med alt, men varslet ikke på alle, så nå er det akkurat blitt 3.1mm hull. Så da får man se i morgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kammerlås Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Håper du har justerbar gassblokk, åpningen (arealet) på 3.1mm er 54% større enn på 2.5mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Hvis den fungerte med original gassport og du ikke har byttet eller endret på noen kritiske komponenter blir det feil å bare borre gassporten. Har du fiklet med børsa siden sist? Demontert noe mer enn vanlig? Kan buffertube fått seg et slag? Går bolten lett uten rekylfjær i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FN G1 Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 IKKE bor mere!! Har du orginal rekylfjær? Rifle buffer tube? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneP Posted April 25, 2013 Author Share Posted April 25, 2013 Vært på banen i dag og det funket veldig bra. Har justerbar gassblokk ja, så det ble skrudd til det ikke funket og så litt tilbake igjen. Presisjonen skal testet i morgen, men ut fra det lille jeg skjøt i dag tror jeg det går "godt nok". Det viktigste er at det virker hver gang, ser jo at det er ganske mye økning i hullet. Nå vet jeg ikke akkurat hva diameteren er, ettersom skruen ikke er helt ute, men det er mer enn 2.5mm i alle fall, for det var ikke nok. Lurer jo litt på hvorfor den plutselig ikke ville virke lengre, men men... Takk for alle gode forslag! Er ikke så aktiv her inne, men har meldt inn et par problemer tidligere og må jammen si det er mange som har mye fornuftig å komme med Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.