Jump to content

Nytt løp, samme kaliber eller noe nytt? Valgets kvaler..


Rumlingen

Recommended Posts

Har en Sako 75 Finnlight III, 243win. Oppdaget i ettermiddag da jeg skulle pusse våpenet at det har erodert( ev korrodert :? ) Området som har blitt utsatt strekker seg fra ca 1" og til ca 2-2 1/2" fra kammerenden. Personlig har jeg skutt 60 skudd med våpenet, og tidligere eier hevdet hardnakket at det var ubetydelig brukt, derfor kan det være en mulighet for rustangrep...Uansett så har tankene begynt å spinne om løpsbytte, da min tiltro til løpet er sterkt fallende.

En god og oppegående venn av meg mente forresten at det ikke var sikkert at jeg mistet noe presisjon enda, det skal jeg selvfølgelig finne ut av snarest. Men pipa er kappet ned til minste lovlige lengde, noe jeg godt kunne vært foruten i dette kaliberet.

 

Men hva pokker skal jeg gjøre? Sette i nytt løp i samme kaliber eller benytte sjansen til noe nytt og, for meg, spennende? :? Kan jeg f.eks få 6mmBr eller 6XC til å mate fra magasin i denne kassen? Hva med 6,5x47 eller 260Rem?

Link to comment
Share on other sites

Bruksområde blir småvilt, samt plinking ut til 500 mtr. Storvilt blir ikke aktuelt med denne rifla.

Har hatt 22-250 før, også en Sako, frister jo litt. Kan forøvrig nevne at demperen som har vært på denne rifla tenker jeg å bruke videre, men den er en .264 Hausken std, passer kanskje ikke helt til kaliber mindre enn 6mm av noe slag

Link to comment
Share on other sites

Det er enklere å gi råd hvis du nevner hva du skal bruke jernet til. For en rifle spesielt til råbukk vil ny pipe i 243 være velegnet. Ønsker du at den skal kunne tjenestegjøre på storvilt er 260, 7-08 og 308 brukandes valg. Jeg ville valgt 308, men det er fordi jeg jakter nesten bare hjort.

 

Patroner med tjukkere hylse ville jeg vært meget skeptisk til, da må du høre med noen som har full kontroll på å få en 75 til å mate.

 

Vapentidningen i Sverige fikk i sin tid ombygget en Sauer, tror jeg, til en halvtjukk patron, bare for å oppdage på skytebanen at det var umulig å få patronen ned i magasinet. Rifler kamret i obskure kalibre med tvilsom mating er heller ikke det hotteste på bruktmarkedet, hvis du skulle komme på at vil avhende jernet.

Link to comment
Share on other sites

Etter samtale med Rafdal idag er valget tatt: Blir ei ny pac-nor pipe kamret i 260Rem. Da slipper jeg alt kluss med mating, samt at for meg blir det noe nytt og hittil uprøvd. Han skal også søylebedde stokken, og duracoate pipe+låskasse.

Bare det verste igjen nå :arrow: ventingen :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...