Jump to content

Utendørsskyting luftgevær i Oslo?


hauklanglo

Recommended Posts

Har et nesten helt lydløst Umarex/Hammerli 850 AirMagnum CO2 luftgevær jeg hittil bare har skutt med innendørs på 8 meters hold. Kunne godt tenkt meg å testet den på lengre avstander enn dette, men er usikker på hvor jeg kan gjøre dette trygt og lovlig. Jeg er bosatt midt i Oslo sentrum og disponerer ikke bil.

 

Er det noen som vet om egnet sted hvor en kan få grunneiers tillatelse til å skyte utendørs på 40-50 meters hold? Helst innen t-bane distanse. Noen som har erfaring med "hemmelige" steder hvor en kan skyte uten å verken hisse på seg lovens lange arm eller være til sjenanse for annet publikum? Noen som vet om grustaket på Årvollen fremdeles er bebodd av omreisende? Dette er ett av svært få steder jeg har funnet med Google Earth som ser egent ut innenfor t-baneringen. Det siste jeg ønsker er å lage noe baluba. Tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Det grustaket på Årvoll er ikke lengre "bebodd". Men det er ett avsperret og privateid område.

 

Fortsetter du videre inn mot skogen på Årvoll veien. Så kommer du til en litt avsides parkeringsplass med stor bergvegg som mulig bakgrunn. Men, forhør deg med politiet først! Det dumpes regelmessig safer og annet tjuvgods der (Sinnataggen ble forresten også dumpet der) + en del doputveksling om kvelden. Så politiet patruljerer der ofte.

 

Edit; tenker meg om, så var det kanskje ett usedvanlig dårlig tips ;)

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg politiet ikke våger gi noen slik tillatelse da Oslo kommune har generelt forbud mot bruk av luftvåpen i hele kommunens landområde. Ettersom naturen har utrustet meg med et klassisk hitlerjugendutseende, våger jeg ikke å legge meg ned med noe som ligner voldsomt på en militær skarpskytterrifle et sted hvor det forekommer kriminalitet... Hehe, men takk for tipset :)

Link to comment
Share on other sites

Tolker jeg deg rett er du ikke medlem av noe skytterlag i Oslo?

 

Tar jeg feil ser jeg ikke hvorfor de ikke skulle kunne la deg skyte, f.eks. på 25m under trening NSF baneskying, hvis det ikke er fullt?

 

Styr unna privat utendørsskyting i Oslo, hvis du ikke har spesiell interesse for Beredskapstroppens rutiner :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke medlem i skytterlag nei, men har i årevis lekt med tanken. Skjøt mye med diverse våpen i forsvaret når jeg var ung og kjekk. Skarpskyting på langt hold er det jeg liker best. Har alltid sett for meg at våpenkort, rifle med skap etc og klubbmedlemskap er litt beyond mitt interessenivå. Derav innkjøp av luftgevær i håp om å kunne gjenoppleve gleden av å skyte inn et kikkertsikte, lære seg en avtrekker og jobbe for stadig forsøke å få tettere samlinger på diverse avstander. Får ta med meg kullsyrerifla hjem på bygda en tur i sommer, og sjekke ut om det fremdeles er moro nok til å vurdere å sjekke ut hvilke muligheter som finnes for å drive med "ekte" skyting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...