Jump to content

"balistikk" problemer/tanker


Bluto

Recommended Posts

Noen som har en fasit på test av hagle-patroner? Tenker da på minimums inntrengning i det "riktige" test mediumet. Jeg har ikke testet inntrengninga på hagle tidligere siden jeg ikke har peiling på hva jeg skal teste i og hvilken dybde haglene bør klare. Har bare testet dekninga fram til nå og stolt på anbefalinger av "riktig" hagle-materiale fra tester jeg har lest og andres erfaringer.

 

Børsa er en drilling 20/76 1/2 choke og er rev og rådyr som jeg er mest ute etter å "ta" når vi treffes på jakt.

Har funnet en patron med #2 (3,81mm) 28gr ladning. 9,5 i egenvekt og ca 365 meter i sekundet.

Duger denne tro? Trenger ikke langholds hagle-patroner i denne som velter rådyr på 60 meter, det får rifle løpet ordne (eller finne ut av hagle lading og koke-sammen noe fælt til pumpehagla)

 

Hvordan regnes annslags-energien fra hagl ut? Vekta av 1 hagl x anntall hagl som treffer eller hele svermen?

Sikkert noen som mener det er lite innteresant å regne på dette, men kan jo regne litt og finne lettere ladning som slår mer en den tyngste ladninga som kommer x-ms senere og sender hagl i hele dyre og skogen en en lettere ladning med mer fart og trangere choke som treffer i vitalt område med samme anntall hagl. Sån i teorien da... men her må det testes

 

Regner med det er noen som er mer inne i haglenes "magi" og kanskje kan hjelpe meg å skjønne mer av dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...