Jump to content

Ferdigladd .270win til hjort og elg


Beago

Recommended Posts

Noen som har tips om en ålreit fabrikkladd patron til en vettug pris til å bruke på hjort og elg i .270win? Norma Oryx koster jo fort 900kr for 20 skudd!

 

Regner ikke med at Winchester 150gr PP holder mål til dette? eller?

 

Eller er det kun hjemmelading som gjelder for dette kaliberet dersom man ikke skal bli flådd? :)

Link to comment
Share on other sites

Nei egentlig ikke,men ved bogskudd og hold under 100m kan den ødelegge litt,men det kan selv de dyreste kulene..Vi har skutt noen dyr med pp i 308.og 3006,og den holder overraskende godt sammen!Fusion er forøvrig ikke langt unna Oryx i effekt/konstruksjon,bare mye billigere,og mulig litt bløtere/lavere restvekt,men tror ikke Æljen bryr seg om det..Fusion og pp gir nok mest for penga,ellers kan du se om du finner fabrikkladd med Accubond,Mega,Coreloct Ultra..Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tips om en ålreit fabrikkladd patron til en vettug pris til å bruke på hjort og elg i .270win? Norma Oryx koster jo fort 900kr for 20 skudd!

 

og jeg som syntes 600,- for en eske med Federal premium med Trophy Bonded kuler var dyrt :D

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tips om en ålreit fabrikkladd patron til en vettug pris til å bruke på hjort og elg i .270win? Norma Oryx koster jo fort 900kr for 20 skudd!

 

Regner ikke med at Winchester 150gr PP holder mål til dette? eller?

 

Eller er det kun hjemmelading som gjelder for dette kaliberet dersom man ikke skal bli flådd? :)

 

Nå er det sikkert mange som sier at du kan bruke ei standard ulodda blyspisskule på elg, og det er forsåvidt rett, men jeg ser ikke helt poenget med å spare penger på jaktammoen vi bruker.

 

Vi bør bruke det som er best til vårt bruk, og så får det koste hva det koster.

Det er tross alt vanligvis en veldig liten del av jaktbudsjettet til de fleste.

 

Jeg ville ikke ha brukt Winchester 150 gr PP på elg.

Winchester selv anbefaler denne ammoen til whitetails og lignende dyr, og ikke på dyr som elk og Moose. Det bør fortelle deg en del om hvor velegnet den er til stor hjort og elg i norge.

 

Jeg ville heller ikke ha brukt Federal Fusion i 270 på elg.

 

Jeg har brukt Fusion i 30-06, og selv om jeg synes den funker ok på hjort, er den absolutt ikke mitt førstevalg på elg.

Jeg brukte også 180 grain Federal Fusion i Sør Afrika i 2011, og selv om den fungerte ok, kommer jeg aldri til å bruke den på jakt der igjen.

Selv om den er "lodda", er den veldig bløt.

 

Om du skal få rimelig ammo til 270 win med topp kuler, må du nok lade selv.

 

Ellers må du nok vanligvis ut med 35-40 kr per skudd for fabrikk ammo med ei skikkelig kule.

 

Men jeg ser at Jakt&Friluft nå har 140 grains Remington Premier PSP Core-Lokt Ultra til 18.88 per skudd og det er en veldig god pris for en patron og kule av god kvalitet.

Løp og kjøp sier jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Bløtere enn hva? Fusion?

Om det er det du mener, så er det langt fra min erfaring.

 

Vanlig Core Lokt ammo, er ikke noe jeg vil anbefale til elg, da den er ulodda og gir begrenset med inntrengning.

Core Lokt Ultra som er ei loddet kule, synes jeg holder veldig bra sammen.

 

Fusion er den desidert bløteste " lodda" kula jeg noen gang har prøvd.

Oryx er også ganske bløt, men holder betraktelig bedre sammen enn Fusion gjør.

Link to comment
Share on other sites

Ok,min erfaring er annerledes..Synes Fusion gir bedre inntrenging enn Ultra,fordi Ultra blir flat som en pannekake!Oryx gir nok høyere restvekt enn Fusion,men ikke alle er fornøyd med denne Oryxen heller om du sjekker hva Svenskene har av erfaring..Og den er iallefall ikke hverdt det dobbelte av Fusion hva pris angår!Forøvrig har jeg skutt mest dyr med Nosler Partition,en 70årig konstruksjon,og har klart meg fint uten uten 98%restvekt!

Link to comment
Share on other sites

Ok,min erfaring er annerledes..Synes Fusion gir bedre inntrenging enn Ultra,fordi Ultra blir flat som en pannekake!Oryx gir nok høyere restvekt enn Fusion,men ikke alle er fornøyd med denne Oryxen heller om du sjekker hva Svenskene har av erfaring..Og den er iallefall ikke hverdt det dobbelte av Fusion hva pris angår!Forøvrig har jeg skutt mest dyr med Nosler Partition,en 70årig konstruksjon,og har klart meg fint uten uten 98%restvekt!

 

Jeg er helt enig i at Norma Oryx ikke er verdt det dobbelte eller mer enn Fusion når det gjelder bruk på hjort og mindre.

På Elg derimot, synes jeg nok det.

Jeg brukte Oryx en del i 308 for en del år siden, men jeg syntes den var for bløt og brutal på rådyr og sluttet derfor å bruke den, da jeg vil bruke samme kula til rådyr og større.

Erfaringsgrunnlaget på rådyr med .308 Oryx kuler er i overkant av 40 dyr.

 

Min erfaring er som sagt tidligere, at Core Lokt Ultra holder bedre sammen enn Fusion. Min erfaring er fra 30-06.

Og når Core Lokt Ultra holder godt sammen fra en 7mm Rem Mag ifølge 7 mm Rem Mag, så burde den også holde bra isammen i en 270 Win.

 

Jeg bruker nå Barnes TTSX og TSX kuler i de fleste av riflene mine, men du får vanligvis ikke noe billig fabrikk ammo som bruker de kulene.

Så der må det hjemmelading til for å få rimelig jaktammo.

Link to comment
Share on other sites

Sier ikke Core Lockt Ultra ikke holder sammen akkurat..synes bare det blir litt liten lengde på den,altså flat..sier heller ikke at Fusion er verdens beste kule,men man får mye for pengene!Og det var det han var ute etter..Ligger orøvrig endel tester på Youtube på kuler,bare å søke på merket/type kule!Har stort sett gått over til Accubond i 243,308 og 338,men finnes ikke i rimelig fabrikkammo..glad jeg lader selv

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem Lapua Mega! Har du undersøkt pris?

Og Nosler!! Ikke avskriv en avskriv Nosler Partition. Gammel og god.

Men; La det være klart: Jeg driter 100-0 i kjøttødeleggelse. Jeg skal jakte humant og ha korte fluktstrekninger på påskutt vilt.

Hvis det å "kunne spise helt inntil hølet" betyr en halvtimes søk m hjerte i halsen så til helvete med det. Da hiver jeg heller en kilo og koser meg i koien.

Link to comment
Share on other sites

Tror det var Jørund Lien, men mulig det var Svein Solli. Det begynner å bli noen år siden det ble skrevet :)

 

Men min erfaring når det gjelder det, så er skuddplasering mye viktigere enn digert høl :)

Sikt og skyt midt i treffsona.

Ikke prøv å legge den godt bak bogen for å "spare" kjøtt.

Da detter de fleste dyret veldig fort uten behov for å lete langt og lenge etter det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...