Jump to content

Rognebærgele


Nagant 762

Recommended Posts

Det ser ut til å bli bra med rognebær i år, noe den bolde jeger bør utnytte til fulle. En (god) klatt rognebærgele sammen med viltsteika, eller i viltsausen, løfter ofte måltidet fra nydelig til himmelsk :wink:

Oppskriften stod i sin tid på SL, men ble selvfølgelig ikke lagret på min maskin, så derfor tas den etter hukommelsen :

 

Plukk full ei 10 litersbøtte med godt modne rognebær, uten stilker og blader. Dersom det ennå ikke har vært frostnatt, så sett hele bøtta i fryseboksen natta over. Rognebær SKAL ha frost for å få "aktivert" pektinen som sørger for at det kan bli til gele.

Fyll bærene i en saftkoker, gjerne sammen med litt rips. Jeg bruker også å skjære opp en 3-4 gule epler, det gjør at geleen ikke blir så bitter.

Ta en kikk på bærmassen innimellom, når den har sunket sammen og har mistet mye av fargen, er det ferdig.

Jeg bruker flytende pektin i stedet for gelantin for å få geleen til å stivne. Til denne oppskriften trengs det ca 1 flaske, kanskje litt mer. Tilsett sukker etter anvisning på pektin-flaska.

Så skal det over på glass. Her bruker jeg små Norges-glass, jeg synes de blir tettest. Vask glass, lokk, gummipakninger og skrulokk godt, og skyll de VELDIG godt i varmt vann. Sett så glass og lokk i vannbad i steikeovnen for sterilisering. Mens dette pågår klipper du ut små rundinger av bakepapir, akkurat like store som innvendig diameter på glasset. Etter hvert som glassene fylles med varm gele, legges en papirbit, som først har vært dyppet i 7% eddik på toppen. Dette hindrer at det danner seg mugg, og setter ikke smak på geleen. Pass på å fylle glassene godt opp, jo mindre luft jo bedre.

Så er det bare å vente. Rognebærgele stivner saktere enn annen gele, så ha tålmodighet.

Og da gjenstår bare å si : GOD APETITT :D:D

Link to comment
Share on other sites

Min variant, som og låg på SL:

 

1. Plukk ei bøtte (10l) med bær. La stilkane henga på så går det kjappare.

2. Sett bøtta i frysaren natta over. Frå gamalt av skulle rognebæra plukkast etter fyrste frostnatta, frosten skulle ta litt av bitterheta frå bæra. Sidan ein skal laga gele er det viktig at det er nok stivelse i bæra. Det er meir stivelse i bæra før dei vert heilt modne, så derfor, plukk i slutten av august og frys bæra.

3. Finn fram ei stor panne og fyll i 6 dl vatn. Når bæra er frosne er det enkelt å renska av dei grovaste stilkane og sidan stilkane kan gjera geleen bitrare så ta jobben med å renska dei når ein puttar bæra i gryta. Om ein har tilgang til det så putt oppi 2l rips også. Dei gjer at fargen på sluttproduktet vert raud og fin.

4. Kok opp under omrøring og la det koka på svak varme i omlag 20 minuttar, til alle bæra har safta seg.

5. Sil av safta frå bærmassen. Eg knytta eit kjøkkenhandkle over ei 10l bytte og slo massen over. La det stå eit par timar så ein får med all safta.

6. Gjer klar glas til å fylla geleen på. Små glas på 2-3 dl m/tilhøyrande lokk er fine, td glas som det har vore tomatpuré eller appetittsild på. Kjør dei gjennom oppvaskmaskinen og tima det slik at den er akkurat ferdig når du er klar med geleen.

7. Mål opp den avsilte safta og ha den i panna att. Kok opp og tilsett 1 kg sukker pr. liter saft. (Eg fekk 2 liter saft av 1 bøtte rognebær og 2l rips.)

8. Ta ein geleprøve. Ta opp nokre spiseskeier saft på ein tallerk og sett den inn i kjøleskapet nokre minuttar. Når ein skubbar på geleen med ei skei og den "rukkar" seg så vert det stiv gele. Om ikkje så kan ein berga resultatet med å tilsetja Certo eller Jam syltepulver.

9. Skum av det kvite skummet på toppen safta. Ta ut varme glas frå oppvaskmaskinen og fyll dei med saft. Sett på tette lokk før safta har kolna. Dette er varmt så ver forsiktig!

Under føresetnad av at lokka er tette så bør geleen halda seg minst eitt år om den vert lagra mørkt og ikkje for varmt.

 

Dette vert minst like godt som Brimien sin gele og er glimrande tilbehøyr til alt vilt!

 

Lukke til!

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med å bruke saftkoker er at du slipper å sile bærmassen etterpå. Mener de er å få kjøpt for en rimelig penge hos Nille/Europris. (Ethvert møblert hjem har da en sånn :?::wink::wink: )

Fjernes stilkene med det samme så slipper man å gjøre det etterpå. Arbeidet tar omtrent like lang tid.

Glass som har inneholdt f.eks sild, salsa-saus etc kan avgi smak fra belegget i lokket, selv etter grundig vask. Norgesglass i alle størelser selges vanligvis på loppemarkeder for 2-3 kr stk.

Ved å bruke en bit bakepapir fuktet i eddik er du garantert at det ikke kommer mugg. De få glassene jeg har igjen nå er 2-3 år gamle, og fortsatt like fine.

Ellers takk for kompletterende info Marlinman. Ser det var ett par punkter jeg hadde glemt å få med. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...