Jump to content

Sette sammen en ny allround rifle m/ optikk og demper


Sako75sako

Recommended Posts

Har hatt en Sako 75ss 6.5x55 stående ganske lenge nå som jeg tenkte at jeg måtte få "rigget" opp litt nå..

Skal ha en kikkert som passer til det meste av jakt, men legger vekt på skumring og måneskinns jakt da det stiller mer krav enn vanlig dagslys. Sjeldent jeg er under 4x forstørrelse selv på rådyr og elg så setter mer krav til litt muligheten for å gå opp..

Har søkt og klødd meg i hode i mange uker men blir ikke enig med meg selv. Men valgene som jeg har vært innom er:

Zeiss classic 3-12x56 m/lys

Meopta Meostar 3-12x56 m/lys

Kahles Helia C 2.5-10x50

Har å kikket på Swarovski z3 4-12x50 men den har 1"rør og har hengt meg opp i 30mm rør.

 

Så dukker det selvsagt opp masse tilbud osv etterhvert som er vanskelig å ta hensyn til med tanke på pris..

 

(Siden økonomien ikke tillater en Swarovski Z6I 3-18X50P ILLUMINATED iår, kanskje neste år eller noe :) )

 

Pipa er kappet på 47.5cm og demper er jeg ganske ny på, mange anbefaler da en demper som går helt inn mot stokken på børsa. Balanse er mer viktig enn vekt.. Om rifla veier 3.5kg eller 4.5kg totalt spiller ingen rolle..

 

Så er det noen som vil komme med noen anbefalinger på hva de ville valgt.

Pris for demper og kikkert bør ligge på rundt 15.000,- + -

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sett etter en brukt Zeiss Victory 3-12x56 med lys. Er du heldig får du den i underkant av 10000.

 

Demper kommer an på hva du vil ha. Stor demper demper mer enn en liten, så her setter jaktformen litt føringer føler jeg.

 

På den lette børsa mi i .308 har jeg en Atec CTM4, mens på den "tunge" har jeg en Hausken std. Disse to merkene pluss S&L er de jeg har mest og best erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Ja har kikket etter mye brukt siden det er en "midlertidig" kikkert.. Men mest lyst på nytt.. om det ikke er usedvanlig pent behandlet.. Har å kikket på Doctor, men litt mer skeptisk der, kanskje uten grunn....?

Med demperen vill jeg ha en som demper ok og gir en grei balanse i våpenet, pipa er kort så det hjelper jo noe, som sagt er en stor og sterk :roll: mann så vekt er ikke det største hinderet totalt :)

Link to comment
Share on other sites

En brukt Swarovski PV eller Kahles med eller uten lys er heller ikke noe dårlig valg. Jeg kjøper stort sett bare brukte kikkert sikter og har bare god erfaring med det. En demper som bygger noe bakover er nok tingen for å beholde balansen. Blir børsa framtung kan du jo regulere med å legge inn noe vekt i bakskjeftet til du får ønsket balanse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...