Jump to content

Enkel fjerning av rust på mårfeller?


Mikkel

Recommended Posts

  • 3 months later...

Ta deg en tur til avfallsanlegget i ditt nærområde og kjøp/få deg en varmtvanntank !

Gjerne en som rommer noen liter (jeg har en 200 liters tank) og kapp av toppen på tanken. Disse er i rustfritt stål, så her har du "kokekjele" i flere år. Lag deg så ett ildsted ute og kok opp vannet med kaustikk soda. (20 liter vann = en boks med soda) La fellene koke i ca. 30 min, og hjelp gjerne til med stålbørste der hvor fellerusten sitter skikkelig.

Kontroller deretter hver eneste felle at alt fungerer som det skal før du henger de til tørk og senere påfører dye....

 

Hell all kaustikk soda'n over på kanner som er godkjent for dette etter bruk, så har du til neste kok :wink:

Link to comment
Share on other sites

elektrolyse er både enkelt og billig. du trenger en passende balje til formålet, en gammeldags batterilader, en offeranode av jern (jeg har brukt armeringsnett, men overflaten teller, så ei plate er gjerne bedre..), og ei flaske krystallsoda til en femtilapp. Jeg fant på coop mega i alle fall. Så er det bare å løse opp en passelig mengde soda i vann, og koble til batteriladeren til de to jernbitene. Disse må naturligvis ikke komme i kontakt med hverandre. Anode, katode, pluss og minus og hva som går hvor får du nesten sjekke opp, da jeg alltid glemmer og blander det sammen. Har forresten lest et sted at en mer moderne batterlilader med mer elektronikk ikke vil fungere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...