Jump to content

Identifisering av Hagle og Rifle


Magnuss1

Recommended Posts

Hagle: Baikal sideligger, byggeår 1963, tilsvarer dagens modell IJ-43. Kan ikke identifisere ut fra bildene om det er med eller uten ejektor, men det kan uansett se ut på det ene bildet som omden mangler ejektoren/ekstraktoren. I utgangspunktet et rimelig bruksvåpen, derfor ikke spesielt høy verdi. Ikke trykkprøvd for stålhagl.

Rifle: Mosin-Nagant M/1891, undervariant tar jeg ikke på sparket. Rund låskassebro tilsier sen produksjon. Hvis du kan legge ut detaljbilder av merkinger på den er det lettere å hjelpe deg. Sovjetisk militærrifle frem til 1947, også brukt av Finnland og mange østblokkland. Disse er ikke sjeldne, og eksemplaret ser heller ikke ut til å være i spesielt pen eller god stand, lite verdt med mindre den viser seg å være en sjelden variant..

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for bra svar!

 

Den har en 'pin' som dyttes ut når man brekker hagla. Men er usikker på om den skyten ut hylsene, eller om den bare gjør det letter å nappe de ut for hånd. Jeg skal ordne noen nye bilder av de begge!

Er det noe spesielt jeg skal ta bilde av, av Naganten, for å finne ut om den er sjelden...?

Link to comment
Share on other sites

Det er lett å se forskjell på ekstraktorog ejektor. Hvis den er todelt er det ejektor - den kaster kun ut av avfyrt løp.

Ad Mosin-Naganten, ta detaljbilder av alle merkinger. Skru den ut av stokken og se om låskassen er merket på undersiden og om sokken er merket innvendig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...