Jump to content

270 win.Lade med N 560 noen som har testet ?


Chaos

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Har ladet med N560 og 140 gr Accubond, ja.

 

I fjor lastet jeg ned data fra Lapuas hjemmeside. Der er det en ladning for 135 gr Sierra HPBT med N560. Jeg vil ikke oppfordre noen til å bruke ladedata for en kule til andre kuler, men jeg testet nå det. Begge kuler er lange og spisse og med BT.

 

Det er angitt en startladning på 55.9 grain, og maxladning på 60,3 gr.

Rifla mi likte 57 grain, høyere har jeg ikke gått. Jeg bruker også magnum tennhetter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg tenke meg, ja. Men i normale pipelengder for patronen vil N560 være kurant.

270 Win har stor hylse i forhold til kulediameter, en "liksommagnum", og bør ha god lengde på pipa. Ellers kan en likegodt kjøpe en 7 mm-08, den vil yte nesten det samme i ei kort pipe. Og uten flammer og smell.

Patron, børse og bruksområde må være tilpasset hverandre. Skal du ha en "krattrydder" med kort løp, så kjøp for guds skyld et annet kaliber.

 

Pleide å lade 140 gr Ballistic tip med N160, det ga veldig presise ladninger fra et 24 " løp .

N 560 bak ei 140 gr Accubond gikk om mulig hakket bedre, det ar derfor jeg anbefalte den ladninga.

 

Har ladet en del Nosler Custom Competition 110 gr til trening, og lette Hornady til rev, fikk greie ladninger med Varget.Liten rekyl, veldig behagelig å skyte.

 

På et generellt grunnlag, 270 Win, dersom en skal bruke N-krutt:

 

100 - 115 gr kule : N150

130 - 140 gr kule: N 160 + N560

150 - 160 gr kule: N 165

 

Dette er mine erfaringer, med mine våpen, og ut fra at jeg for det meste bruker Nosler ladedata, ispedd litt Lapua ladedata innimellom. Andre mener kanskje noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...