Jump to content

Microprosjekt 2 - castoff på Rem. 870 supermagnum


vømmøl

Recommended Posts

På samme måte som "Microprosjekt - jenta skal ha børse" så er dette knapt nok å regne som prosjekt, men jeg har da noen timer tidsfordriv imens jeg venter på nyhagla.

 

Denne gangen tenkte jeg å prøve noe jeg hadde tenkt på i flere år. Det må da kunne gå an å få litt castoff på pumpehagla. Jeg er overbevist om at man skyter bedre når man slipper å tilte hodet for å komme seg rett bak skinna.

 

Når man skrur av kolben, så ser det slik ut. Det ligger en skive der som er like tykk over det hele:

img0238xz.jpg

 

På benellien min medfølger det shims for å justere fall og cast. Dette ville løse seg her også om jeg fant noe å legge bak denne skiva. Etter å ha rotet rundt etter noe passelig, kom jeg over blyplatene jeg en gang brukte til å støpe kuler til svartkruttpistolen. Dette er ca 1-1,5mm tykt og så mykt at jeg skjærer det med tapetkniv. La denne biten bak skiva:

img0239ik.jpg

 

Når jeg da skrudde på stokken igjen så det slik ut. Først fra siden:

img0242yl.jpg

Og ovenfra:

img0240ks.jpg

 

Denne glippen mellom stål og tre måtte jeg tette på et eller annet vis. Rotet mere i hyllene og det eneste jeg fant var "Stålplast hurtigspackel". Man tager hva man haver. Her måtte det maskeres. Av med kolben igjen, og maskere stål og tre. La maskeringstapen godt over/utenfor og skar det rent med tapetkniv:

img0243px.jpg

 

Så leker man litt "klasskaill". (Tydelig at jeg egner meg bedre med murerskje og spade) Hadde litt slakke når jeg smurte i gurba, og strammen nesten helt før det ble lagt til tørk:

img0244wa.jpg

 

Neste dag. Strammet til kolbeskruen. Skar og slipte overskuddet ned til tapen og litt til, og da så det slik ut:

img0246hx.jpg

 

Såg ikke så verst ut, men syntes ikke det skulle være grått/hvitt, så jeg tok det nærmeste jeg fant, og det var tusjpenn. Og vips så var det svart:

img0248dz.jpg

 

Og børsa har fått castoff:

img0249bn.jpgimg0252ti.jpg

Resultatet kjennes helt supert ut, og jeg gleder meg til å prøveskyte. Hagla faller helt naturlig på plass med øyet rett bak sikteskinna.

 

Hadde jeg hatt utstyr til det, skulle jeg prøvd å lage en penere kolbeforhøyer, men denne fungerer bra som den er. Laget av halve vannslanger, tøy og tape.

 

God Påske til de som gidder å lese hele innlegget! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har tenkt å det jeg også, men er usikker på om jeg hadde fått det særlig pent. Det blir et bra glipp mellom avtrekkerbøyle og treverk under børsa, som ikke er like lett og tette som glippet på siden. Også usikker påom bolten takler større skjevstilling og likevel klare å dra kolben helt inntil. Mutteren bak låskassa er jo ikke leddet slik at den retter seg inn etter bolten.

 

Uansett, så funker den gamle løsningen med hageslanger helt ypperlig.

 

Dette er en hagle jeg nesten aldri bruker, bortsett fra enkelte ganger på gåsjakt. Og av og til er den med på banen bare for moro skyld.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...