Jump to content

1. hjelp og pleie ved kutt i tredepute


Strihår

Recommended Posts

Søndag var vi og fant noen ryper og en orrhane, og ting så ganske lovende ut for høsten. Da vi kom hjem ble det blodspor på gulvet. Jeg undersøkte potene og i den ene tredeputen bak var det et kutt. Kuttet var og er fortsatt fylt av noe som ser ut som koagulert blod. samtidig kommer det litt ferskt blod om hun springer eller bruker foten utover rolig gange. Siden hun ikke halter eller viser tegn til ubehag, regner jeg med at det ikke ligger glasskår e.l. i kuttet. Derfor har jeg ikke gravd ned i kuttet og vet heller ikke hvor dypt det er. Det kommer fortsatt en dråpe blod eller to etter lufteturer, ellers blør hun ikke.

 

Jeg regner med at dette leger seg selv, jeg har hørt at tredeputer ikke sys. Av tiltak har jeg renset med klorhexidin og dyppet poten i grønnsåpebad 2 ganger om dagen. Tenkte jeg skulle kjøpe inn spenesalve fra FK, har hørt at denne skal gjøre potene myke og smidige samtidig som den er bakteriehemmende.

 

Jeg ber om råd og erfaringer dere har gjort dere med tilsvarende saker. Hvordan skal jeg få den til å gro fortest mulig, vi vil jo finne mer fugl! Finnes det noe ABC i hunde- 1.hjelp?

Link to comment
Share on other sites

Tredeputer kan syes, nær sagt dessverre. Gamlebeaglen min kuttet i praksis hele puta i to på glassskår og pga smerte nektet han meg å komme særlig nærme for å si det slik... :shock:

 

Resultatet var at han ble sydd etterhvert da dette blødde noe veldig - men faktum var at han ble sydd med ståltråd! Dyrlegen som fulgte han opp senere var ikke mild i sine ordelag om sin kollega for å si det slik.

 

Ellers er det som overnevte sier, følg med på bikkja og stell godt med poten, så går det som regel bra.

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt vår del av frustrasjon etter kutt i tredepute, det er ikke å spøke med..!

 

Jeg forsøker ikke å skremme deg, ihvertfall var det ikke tanken. Jeg vil bare si at det ikke er til å spøke med, og det er all grunn til å følge nøye med. Kutt/sår i poten gror svært sent siden hunden trår på poten, og såret åpner seg hele tiden.

 

Vi brukte desinfiserende sårsalve, Fucilin (vet ikke om det skrives slik). Den var svært bra. Viktig med potesalve og potesokk.

 

Stell poten godt med potesalve. Bruk i tillegg gjerne sårsalve som desinfiserer, og bruk for all del potesokk. Bruk gjerne potesokk også på det "andre benet". Dvs, har hunden kutt i ene forbenet, bruk potesokk på begge forbena. Ved rent kutt går det som regel kjempefint, og er uproblematisk.

 

Lykke til!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for respons!

 

Jeg sikret meg noen cordura potesokker i trasseen til Femundsløpet i vår på beverjakta, skal bruke disse utendørs nå. Kuttet er i bakpoten, hva var poenget med sokk på begge bakpotene?

 

Jeg mener å ha hørt at danskene har et svar på "lommelegen.no" bare at det er for dyr. Som hundeeier med 1 års erfaring dukker det stadig opp ting man lurer på, har noen av dere hørt om siden jeg tenker på eller tilsvarende?

Link to comment
Share on other sites

Kuttet er i bakpoten, hva var poenget med sokk på begge bakpotene?

 

Tanken var visstnok at hunden KAN belaste bein/muskler ujevnt, dersom den har sokk bare på en pote. Jeg kan imidlertid ikke si jeg har erfart dette, men det var ett tips jeg fikk dengang.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Tredeputer kan syes, nær sagt dessverre. Gamlebeaglen min kuttet i praksis hele puta i to på glassskår og pga smerte nektet han meg å komme særlig nærme for å si det slik... :shock:

 

Resultatet var at han ble sydd etterhvert da dette blødde noe veldig - men faktum var at han ble sydd med ståltråd! Dyrlegen som fulgte han opp senere var ikke mild i sine ordelag om sin kollega for å si det slik.

 

Ellers er det som overnevte sier, følg med på bikkja og stell godt med poten, så går det som regel bra.

 

 

Det ble bikkja mi også, og den ståltråden var klippet så dårlig, at den hang seg fast i lakenet på senga. Bikkja skreik og reiv og røska. Jeg fikk den pokker ikke løs, så jeg fikk min daværende samboer til å holde bikkja nede, og berolige henne, mens jeg løp ut i bilen og henta ei avbitertang. Den tråden han gjøken "sydde" med, var ca. 1 mm tykk, så ei saks hadde jo ikke hatt sjanse i havet. Jeg vil vel heller kalle "syinga" hans for å tvinne en ståltråd stramt rundt.

 

Hadde jeg hatt litt større "pung", så hadde jeg nok kommet til å tatt meg en tur til han, og lurt på hva i hel...e han driver med. Men vi dro bare til en annen da jeg hadde fjerna ståltråden. Dette ordna seg på en tålig grei måte, og det var ingen jakthund, så det var ikke så mye stri for å holde hu i ro ei stund. Men det var jo totalt unødvendige smerter for hunden.

 

Bikkja mi hadde skjært poten halveis på tvers, hvis noen skjønner hva jeg mener ? Altså ikke sånn man normalt skjærer seg, men langsetter. Akkurat som å sparke butt i en kniv, så blir jo kuttet så man skreller av fotsåla. Sånn så dette ut. Jeg fatter ikke hva hu var borte i her ute jeg, men det er uansett ikke mye morro nei.

 

La meg si det sånn at vi brukte ikke den dyrlegen mer. Nå er han pensjonert, og helt ute av gamet, så slipper ihvertfall andre å oppleve han.

 

Lykke til med bikkja di. Det beste for øyeblikket er nok å tre på en potesokk som nevnt over her, og ta det litt rolig noen dager.

Link to comment
Share on other sites

Amigo var uheldig og skar seg skikkelig dypt i tredeputa på ene framfoten. Dette er 2 1/2 år siden og det skjedde 14 dager før vi skulle på utstilling :roll:

Kuttet var dypt og bikkja blødde som en stukken gris - førstehjelpen for å få stoppet blødningen var potetmel. Det er et utmerket blodstoppmiddel :P

Deretter bar det avgårde til veterinæren som - siden det var fredag kveld og sikkert hadde lyst å komme seg hjem til familien - bestemte at vi stifter poten sammen uten bedøvelse. Amigo er en tøff kar, så opp på bordet med ham og fram med en godbit som han fikk for hvert sting (3 i tallet). Han sa ikke et knyst faktisk!

 

Dette var om vinteren og han skulle stå ute i hundegården om dagene, og jeg var naturlig nok bekymra for hvordan såret kom til å gro i sølevann og skitt. (Bandasjen og sokken som jeg plastra på med sportstape beit han glatt av på null komma niks). Men jeg passa på å rense såret daglig med klorhexidin og ha sokk på når han var inne og under kontroll og såret grodde utrolig fint.

 

Etter 14 dager (dagen før utstillingen) tok jeg stingene med en stiftefjerner stjålet fra jobben min, og det gikk helt relativt knirkefritt å få tatt dem. Han har ikke hatt noe som helst problemer i ettertid.

 

For hans del var det aldri aktuelt å IKKE gjøre noe med kuttet; til det var det altfor dypt og langt (3 cm langt og sikkert 1 cm dypt).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...