Jump to content

Trollbukk kniver


trollbukk

Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Ny kniv ferdig. Skaft i elghorn med holker av bronse og mellomlegg vulkanfiber og sølvtinn.

 

IMAG0418.jpg

 

IMAG0406.jpg

 

Dette er første gang jeg har brukt metall i skaftet. Det var litt annerledes å jobbe med enn jeg er vant til, men morsomt. Det eneste jeg slet med var tilpasningen mellom holk og blad.

 

Det blir nok en liten stund til jeg lager slire til denne.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Der dukka plutselig bildene opp. Syns kniven var fin, og ser ut som en solid og god brukskniv.

Kan forstå at det er mye tilpassingsjobb her!

Personlig så føler jeg at den kunne hatt litt mer dupp over ryggen på bladet, så den får litt mer bitt, når du spikker osv.

 

Mvh Berserk

Link to comment
Share on other sites

Bra bildene dukket opp. :D

 

Jo bladet ligger nok litt i grenseland høyt med nesa, men akkurat innenfor etter min mening. (Litt smak og behag selvfølgelig...)

 

Når det gjelder elfenbenserstattningen trodde jeg det var polyester, men jeg er sannelig ikke sikker.

Den ble kjøpt hos Jørn Jensen.

Veldig enkel å jobbe med, knuser ikke, sprekker ikke og smelter ikke, så den har nok sine fordeler fremfor horn og tenner. Selv om det ikke er like edelt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentarer.

 

Bladet er 9,5 cm. Steen Nilsen

 

Hornbiten er av rosenkrans hvor jeg normalt finner minst porøs marg og de beste stykkene på elggeviret.

 

Vanligvis forsenker jeg bladet 1-2 mm. inn i holken. Da lar jeg det alltid bli en liten kant fra skaftet ned mot ryggen av bladet, for at det ikke skal stikke opp en liten del av bladet i fremre del av holken. Det var ikke nødvendig å ha en slik kant på dette skaftet, men det gikk litt på automatikk...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser fin ut denne her.

Skulle jeg sette fingeren på en liten ting, så kunne jeg personlig sett at det ville vært en litt lysere bit lenger bak på skaftet, eller ikke hatt den i det heletatt. Dekoren av den forsvinner litt, siden det er mørkt mot mørkt, og øyet faller direkte på den fremre hvaltannbiten.

Sikrer du den bakre biten på noen spesiell måte? Ser ikke for meg at tangen er så lang om du ikke har sveiset noe på den.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentar "Berserk-kniv".

Det kan hende det blir litt "statisk" med den lyse biten fremst, men bildet er litt mørkt.

Ibenholt biten i midten er festet med 2 stk. 2mm. Elforzinket herdet murstift, den bakerste platen (som kanskje synes litt dårlig på bildet.) Er kun festet med epoxy. Jeg regner med at det holder da den ikke blir utsatt for noen belastning.

Link to comment
Share on other sites

Ble noe bedre bilde ja.

Jo da kniven ser fin ut den, men jeg likte ikke det sorte innlegget 2-3 cm inn for enden av skaftet.

Ellers synes jeg det ser bra ut.

 

Frontholk av ibenholt har jeg litt dårlig erfaring med. Brukte det på 2-3 kniver for mange år siden og de sprakk etter en tid. Men det kan jo ha vært tilfeldig da..

Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentar "haretex". Plassering og materialvalg på innlegg blir vel en smakssak, men etter å ha lest litt på nettet ser jeg at du ikke er den eneste som har opplevd at ibenholt holker sprekker. Det var en liten overraskelse for meg da jeg var overbevist om at ibenholt var velegnet til denne bruken, og det falt meg ikke inn å sjekke denne tresorten noe ytterligere.

 

Uansett, kniven er laget og det får stå sin prøve...

Link to comment
Share on other sites

Ikke ment som noe sur kritikk, og som du sier er det jo en smaksak.

Personlig syntes jeg skaftet hadde blitt bedre uten det innlegget, men det er min mening da. Hadde kanskje blitt bedre om det hadde vært hvaltann som du har lenger fram, men jeg ville ikke ha hatt noe innlegg der i det hele tatt. :wink:

 

Ja da er det nok ikke bare meg som har dårlig erfaring med ibenholt som fronholk forstår jeg. :(

Har brukt det av og til andre steder i skaft, men som frontholk ble det med et par forsøk.

Det sprakk liksom fra "hjørnene" på bladet om jeg kan kalle det det. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ett par enkle kniver klare.

 

IMAG0473.jpg

 

Skaft: elfenbens erstatning og risknute fra bjørk. mellomlegg: vulkanfiber.

Blad:Steen Nilsen 10 cm.

 

IMAG0478.jpg

 

Flåkniv. (litt kort og klumpete i skaftet, men den ligger som støpt i hånden.)

 

Skaft: Pukkenholt og Wenge. Mellomlegg: vulkanfiber.

Blad: Steen Nilsen cm.

Link to comment
Share on other sites

Ok, trollbukk, jeg tar sjansen på en liten kommentar igjen.

 

Den øverste, super kniv, men jeg ville hatt vinkelen på innlegget litt mer parallelt med fronten på frontholken.

Ev. at begge hadde samme vinkel som bakerst på slipefasen på bladet.

Ellers synes jeg det var flott.

 

Den nedre må jeg tygge litt på. :think: Umiddelbart synes jeg den ser morsom ut. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentar "haretex". Det er lov å ha forskjellige meninger, så komenter i vei. :D

 

Det du nevner om den øverste kniven er jeg helt enig med deg i. (Det så bra ut på tegningen, men ble ikke helt som jeg hadde tenkt. :trist: )

 

Den nederste er vel ingen skjønnhet den heller, men ett artig lite eksperiment. Den ble laget mer med tanke på praktiske kvaliteter, både i materialvalg og form.

Link to comment
Share on other sites

Den øverste var veldig fin. Er enig med Haretex og din egen uttalelse, at vinkelen på mellomlegget ikke "stemmer" helt.

Den nederste var litt merkelig, og som du sier, er den tilpasset bruk mer enn estetikk. Og det er greit, jeg er sikker på at den ligger godt i hånda og gjør seg utmerket i praksis. Det forsvarer den litt ekstra "magen" som eller etter mitt skjønn er litt i overkant stor. Imidlertid ville nok jeg hatt ett noe slankere skaft sett ovenfra, selv til praktisk bruk. Den ser veldig blank og fin ut, noe som igjen kan føre til at den blir glatt når den av ulike grunner blir våt eller blodig (flåkniv skal jo ikke bli blodig, men man vet aldri..).

For meg ser det ut til at skaftet er ganske rundt og bredt, du sier at den er kort og klumpete. Jeg ville nok foretrukket ett slankere skaft (sett ovenfra) med flatere sider.

Jeg synes ikke at rosa mellomlegg passet med øvrige farger.

 

Men smaken er som baken, også her.

Håndarbeid og finish ser veldig bra ut på begge to.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg må si at jeg syns det stod fint i stil med kniven, og ser bra ut.

Men jeg lurer på litt av det tekniske.. Har du limt det på, eller festet det på en annen måte?

Jeg har vurdert liknende ting på slirer før, men jeg ettersom at jeg har oppbevart kniver på forskjellige steder

så merker en hvor mye læret forandrer seg etter fuktigheten. Kniver som satt nesten perfekt i slirene var trange som fy andre steder.

Du er ikke redd for at disse kan løsne og falle av etterhvert, ettersom at læret hele tiden forandrer på størrelsen?

Får håpe det henger, for det gjorde seg godt.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentar Berserk-kniv.

 

Joda, jeg har tenkt endel på dette jeg og. Innleggene er nedfelt i sliren og limt med epoxy.

Jeg regner med at det skal holde, om ikke skal ikke kniven så langt avgårde så jeg regner med å få beskjed om innleggene skulle løsne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg ser du har en innebygd aversjon mot den røde delen av fargespekteret, jeg foreslår at du kjøper denne kniven av meg. Så får du anledning til å fremheve dine feminine sider :lol:

Tror du missforstår :winke1:

Det gjelder nok hverken noen innebygd aversjon, eller noen del av fargespekteret. Men i dette tilfellet ble det for stor fargeforskjell for min del. Det hadde imidlertid vært det samme om det var blått eller grønt... :winke1:

 

De røde delene på skaftet, var mye bedre derimot. De skiller seg ikke så kraftig ut.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...