Jump to content

Trollbukk kniver


trollbukk

Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Slirene ser ut til å være bra de, ikke så værst form.

Personlig må jeg innrømme at jeg syns den tidligere slira med hvaltann på er på noen nivåer over når det kommer til dekoren.

Fargene syns jeg passet ganske greit sammen, men jeg er ikke SÅ fan av det pautede mønsteret.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentar Berserk.

 

Innlegg i slira er stilig det, men det blir litt mer pyntekniv og litt mindre brukskniv av det.

Det blir flere slirer med innlegg fremover, men det er arbeider jeg har litt lenger tidsperspektiv på.

(Rundt juletider håper jeg...)

 

Pauting kan være litt vrient. personlig syntes jeg det kan bli ganske lekkert, men jeg venter med mer kompliserte mønstrene til jeg har fått bedre kontroll på det.

Link to comment
Share on other sites

En uke på jakt i gamle hjemtrakter i telemark ga dårlig utbyte av villt, men jeg fikk da med meg en liten fangst allikevel :D ...

 

IMAG0659.jpg

 

Svartor knute, surnet epletre (må muligens stabiliseres), elg gevir og knivblader fra Steen N.

Lengden på knivbladene er ca. 10 cm.

 

Svartor knute, så smått surnet:

IMAG0662.jpg

 

Får se om jeg får noe ut av dette etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen nye på vei.

 

DSC_0490.JPG

DSC_0492.JPG

 

Skaft: Flammelønn og Elfenbens imitasjon.

Mellomlegg: Blå og hvit vulkanfiber.

Innlegg: Lapiz-lasuli pigment og superlim

Blad: Nordell 10 cm.

 

DSC_0501.JPG

DSC_0504.JPG

 

Skaft: Hvaltann og Stabilisert surbjørk.

Mellomlegg: Vulkanfiber og sølvtinn.

Blad: Steen N. 8 cm.

 

DSC_0509.JPG

DSC_0516.JPG

 

Skaft: Bøffelhorn og Thuja burl.

Mellomlegg: Svart og hvit vulkanfiber.

Blad: Rivåsen 8 cm.

Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentar Dagl.

 

Horn-gravering har jeg ikke forsøkt meg på enda, men jeg regner med at den er relativt grunn.

Jeg har brukt skalpell og skåret ganske dypt ned i holkstykkene. Først forsøkte jeg å blande Lapiz- pigmentet med epoxy. Det ga ingen god farge, og epoxyen herdet dårlig. Jeg endte med å fylle mønsteret med pigment og dryppe superlim over.

 

Det er lenge siden jeg har sett noen kniver fra deg her Dagl. Har du noe nytt på gang snart?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Får prøve å legge ut en kniv til før jul, blir nok ingen flere i år...

 

2r4j2fp.jpg

 

Der bodde en underlig gråsprængt en på den ytterste nøgene ø.

 

s3kg36.jpg

 

Slire: Rårandslær.

Innlegg: Hvaltann med scrimshaw.

 

Å scrimme tekst var vrient, men dette var det jeg fikk til. Jeg får øve mere på dette senere.

 

Så får jeg benytte anledningen til å takke Dagl. for den meget lærerike tråden: viewtopic.php?f=23&t=36226

Og ellers nyttige tips og råd rundt temaet scrimshaw.

 

God jul! :D

Link to comment
Share on other sites

Jøssenam så fin kniv!

Utrolig bra scrim også. Bildet av Terje Viken er jo kjempebra!

I tekst-delen kunne du sikkert markert bokstavene bedre med noen flere punkter. Men det er godt leselig, og "font" er fin og gjennomført.

Dette må har du all grunn til å være stolt av!

 

Jeg føler meg som en dritt over å pirke på noe på denne flotte kniven, men personlig ville jeg ikke trukket buklinjen så høyt opp. Bakre del av skaftet blir litt "lett" i mine øyne.

 

Men herregud, for en kniv!

Helt herlig!

Dette var "øye-godis"....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takk for det Berserk-kniv.

 

For å feste innleggene i sliren skjærer jeg ned til råranden med skalpell. og renser sporet med en q-tips med Aceton. (Dette må gjøres forsiktig, da Aceton vil missfarge eventuell farge på sliren.)

Det limes med Epoxy. Jeg lager innleggs slire til alle knivene mine for å unngå at sliren kollapser når jeg setter tvinger på innleggene, eller at den kollapser i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var en kniv til på vei. :D

Litt annerledes fasong på denne enn det jeg vanligvis lager, men som jaktkniv tror jeg den vil fungere helt fint.

 

Skaft: Stabilisert svartor, stabilisert elghorn med innlegg av bronse, sølvtinn og sort vulkanfiber

Blad: Steen N.

152hyqp.jpg

 

kaieeb.jpg

 

Noen slirer til de forrige knivene er også på vei, men ting tar tid...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bladet er spesielt, og gir utfordringer til skaftets form.

Noe jeg synes du har lykkes bra med. Spesielt rygg-linjen. Det er "noe" som jeg ikke får til å stemme på buklinjen, men klarer ikke helt å sette fingeren på det... Så det er bare flisespikking.

 

MEN, både blad- og tilhørende skaft-form gjør at slira blir en utfordring.

Spesielt blad-formen i dette tilfellet.

Blir spennende å se hvilken slire-løsning du velger, og jeg gleder meg til å se ferdig resultat!

 

Veldig fint arbeid så langt!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Flotte kniver trollbukk. Sånne hadde vært stas å hatt i beltet. Spesielt morsomme var Terje Vigen og mammuten med høl i tanna. Knivene dine ser eksklusive ut uten å være overlessa, hadde ikke nølt med å ta disse ut i skauen. Favoritten var den med flammelønn skaft og blå scrim.

 

Jeg har lurt på hvordan elfenbens imitasjon blir, det ser jo veldig bra ut. Hvordan er følelsen av materialet? Kjennes det ut som elfenben eller kjennes det ut som plast? Er det hardt som elfenbein?

 

hanseinar

Link to comment
Share on other sites

Takk for hyggelig kommentar HansEinar.

 

Det brukes flere forskjellige typer materiale som elfenbens erstatning. Den jeg bruker kjøper jeg hos Jørn Jensen. De ville ikke ut med hva det egentlig er...

Det er et veldig fint materiale å jobbe med. Kanskje noe i nærheten av polyester, men det sprekker ikke, smelter ikke og det er ikke like hardt som elfenben.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var det ett par kniver til klare med slire.

 

Skaft: Stabilisert risknute av Svartor og stabilisert elghorn

Innlegg: Svart vulkanfiber, sølvtinn og bronse

Slire: Rårandslær med innlegg av elghorn.

 

Foto: Christian Rølla.

xm292r.jpg

 

1z3ufdc.jpg

 

2edtnnl.jpg

 

 

Skaft: Flammelønn og elfenbens imitasjon

Innlegg: Blå vulkanfiber

Fargeemne i mønster: Lapis lazuli pigment

Slire: Rårandslær med innlegg av elfenbensimitasjon.

 

Foto: Christian Rølla

m8fo89.jpg

 

hrfuow.jpg

 

20j4jsl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Utrolig vakre kniver!

Meget fint dekorert også, med fine mønstre på begge to.

Hornkniv-entusiast som jeg er, har jeg studert begge nøye.

Gravyren på første (slira) har noen små-feil her og der, men veldig jevne og rette streker. Jevnt fint flettemønster med like store "tråder". Meget bra! Det kan se ut som om du har scrimmet inn farge i mellom-feltene (de svarte feltene mellom "trådene"), stemmer det?

Mønstrene på kniv nummer to er veldig fine. Vakre i sin enkelhet, og opptar ikke unødig stor plass på den helt hvite elfenbens imitasjonen. (Hmm.... lurer på om jeg ikke må skaffe meg noe elfenbens imitasjon, svært sjelden å finne reinhorn som er så hvitt og feilfritt...)

Skaftform på første kniv harmonerer veldig bra med bladet, og gir ett solid inntrykk av kniven. Veldig bra!

Kniv nummer to er kanskje litt "lett" bak i skaftet, og skaftet er veldig lyst. Om man skal pirke på noe i det hele tatt....

 

Kjempefine kniver, takk for deling!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentar Dagl!

 

Litt småfeil her og der ble det, men det er jo bare med på å understreke at det er håndverk...?

Så har jeg noe å strebe etter i samme slengen.

 

Som du har nevnt for meg tidligere er elghorn veldig hardt å scrimme i, og det stemmer så absolutt.

Etter en del eksperimentering, kom jeg frem til at den enkleste måten å få frem ett noenlunde jevnt og godt resultat var å risse med nål. Hele mønsteret er utelukkende risset.

 

For å få like store tråder i flettemønsteret tegnet jeg først parallelle streker på ett ark. For så å legge horn emnet oppå arket og sikter etter strekene på arket med en linjal.

 

Elfenbens imitasjonen kan absolutt anbefales, den er kanskje ikke like edel som horn og tann, men veldig fin å jobbe med.

 

Du nevner at kniven ser litt "lett" ut i bakkant. Dette gjør jeg med overlegg. Mange sverger til å ha fingerværn på knivene sine, det ser ikke jeg noe stort poeng med med mindre man skal bruke kniven til å stikke med. (Håper ikke jeg terger på meg noen for dette utspillet... )

Ved å lage kniven litt "lett" bak, legger hånden seg naturlig litt bakover på skaftet og man får ett komfortabelt grep på kniven.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Takk for kommentarer Arcturus, HansEinar og Haretex.

Litt sent svar fra min side. Siden en del omstendigheter har gjort det vanskelig å bruke tiden her på kammeret og i knivbua,

men nå er jeg så vidt i gang igjen.

 

Skaft: Wenge og Zebrano

Mellomlegg: Bronse og vulkanfiber

Blad: Steen Nilsen

 

DSC_0657.JPG

 

Denne ble ett lite eksperiment, Skaftet er stabilisert elghorn med marg og surnet svartor knute. Surnings prosessen her hadde gått litt lenger enn jeg trodde og det ble nesten umulig å jobbe med. Det ble stabilisert etter montering med "HOT STUFF" superlim og det fungerte faktisk helt greit, men dog ikke til å anbefale annet enn i nødstilfeller. (grisete og giftdampende affære.)

Elghornet ble helt greit å jobbe med etter stabilisering og margen ble polert uten problem. Utseendet får bli opp til hver enkelt å ta stilling til.

Mellomlegg: Sølvtinn og vulkanfiber

Blad: Steen Nilsen

 

DSC_0660.JPG

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra håndverk!

Den øverste virker litt "uppnosig". Det skyldes litt høy ryggkurve, og linjen fremst på skaftet blir pekende litt mye ned.

Fargekombinasjonene synes jeg passet bra.

Godt arbeid med fra finish.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...