Jump to content

Lading 340 WBY !


shooter 2

Recommended Posts

Hva som samler bra er individuelt for hvert våpen.

Ladedata for dette kaliberet må du være meget kritisk til, Originale WBY våpen har en meget lang overgang mellom kammer og løp, dette reduserer trykket og gjør at patronen kan lades hardere. Har du ikke denne lang overgangen går du svært fort i taket trykkmessig. Bruk anerkjente ladebøker/nettsider og start forsiktig til du finne noe som er OK.

Jeg har ladet lite med lette kuler fordi jeg betrakter dem som nær ubrukbar på jakt i dette kaliberet. Med 216 gr massiv kule har jeg vært over 970 m/s uten å lade hardt.

Link to comment
Share on other sites

Ja har ladet 250 - 300 gr. kuler i den i mange år til storvilt men tenkte nå en enda mere flattskytende patron til rovvilt på fjellet . Ja jeg kunne jo ha forsøkt meg fram og funnet en ladning oppunder 1000 m/s men tenkte hvis noen har gjort det før meg hadde ikke jeg trengt og tatt jobben men mitt andre bosted er skytterbanen så jeg kan vel like godt gjøre det om ikke noen har noen data . Dette er ammo som skal brukes på rev,jerv og ulv så jeg vil ha ei agressiv kule .

Finner lite ladedata til disse kulevektene i tabeller .

Link to comment
Share on other sites

Ladeboka 4. Utgave oppgir Barnes x kule 175 gr. Med N 550 krutt 78-80 gr. Ladevekt med Col. 93 mm.

Hastigheten ble 935-962 ms. I ei 26" pipe

 

Ladeboken 6. Utgave har data på 185 gr Barnes xlc

 

Barnes TTSX på 210 gr. Er kanskje et bedre valg og opp i mot samme utgangshastighet

 

Finnes også noe ladedata hos www.reloadersnest.com

 

Og som alltid start med 10 % reduksjon og lad deg opp, jeg opplevde min 340 som kilen på trykk opp i mot max. Data jeg utarbeidet på vinteren ble Uhyggelig på sommeren med høy temperatur.

 

Selv brukte jeg 225 gr. Woodleigh pp den siste tiden jeg eide denne kruttbrenneren :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...