Jump to content

Bestille hagleladningskomponenter fra Ballisticproducts


ScooterEngan

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle bestille meg ladeutstyr til hagle. Tenker da å kjøpe:

- MEC sizemaster

- Alliant Steel krutt

- Hodgdon Longshot krutt

- Primers (ideer?)

- Winchester Wads

- Hagl i ønsker materiale og størrelse (har ikke bestemt meg for hvilke)

 

Mange sider som blant annet Cabelas.com selger IKKE internasjonalt. Man kan bruke tjenester som Jetcarrier som har adresse i USA og varene blir levert dit og de sender det videre til norge, men det er noen veldig stive fraktpriser de har, i tilegg blir det VELDIG mye dyrere når det er krutt og primers som blir regnet som farlig gods.

http://www.ballisticproducts.com har ALT det jeg trenger, til en veldig rimelig pris. Farlig gods gebyr er på bare 25 dollar ekstra. Selve frakten med alt dette blir bare på 8.99 dollar. Syns det er litt for godt til å være sant...

Noen som har erfaringer, vil helst ikke få noen store overraskelser når jeg henter pakken på postkonoret. Moms og tollgebyr er jeg klar over.

Link to comment
Share on other sites

Selve frakten med alt dette blir bare på 8.99 dollar. Syns det er litt for godt til å være sant...

Det er nok for godt til å være sant. Du må nok belage deg på 130-40$ for en haglepresse sendt fra BPI. BPI har ingen fraktkalkulator på sidene sine. Når du bestiller får du et overslag på mail som du må godta før de sender ordren.

Krutt og tennhetter får du neppe sendt, men det kan du kjøpe i Norge uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Du går litt feil frem her. Presse trenger du riktignok men du bør lese deg litt opp på tilgjengelige data, finne ladninger du ønsker å prøve, se om komponentene er tilgjengelige og så handle.

 

Steel får du blandet annet ikke tak i her i Norge, utvalget av tennhetter er også begrenset. Handler du "det som virker kjekt å ha" sitter du brått igjen med en masse komponenter uten å kunne lade noe som helst.

 

 

-Lade-L

Link to comment
Share on other sites

Er det slik at man bruker ladedata får å finne for eksempel kruttmengde og hvor mye trykk det utgjør av mengde krutt, primer og wad?

 

http://data.hodgdon.com/shotshell_load.asp

 

Hvordan ville dere gjort det får å finne ut av hvilke wads, primer, krutt osv man trenger når man vet hvilke skudd man skal lade?

Ønsker også å eksprimentere med litt forskellige skudd og finne ut hva som gir best resultat.

Link to comment
Share on other sites

Eks fra Alliant sine sider.

 

1-1/8oz stålladning som yter 1361fps.

 

 

Non-Toxic Shotshell

12 Gauge

•2 3/4-in. Rem Nitro Mag

1 1/8 shot wt. •Steel

•Fed 209A

•Precision Reloading TUPRW12

•Alliant Steel 29,3Grain

 

 

Dram Equiv. Shot Wt.

(ounces) Shot Type Velocity

(fps) Primer Powder Wad Grains Approx. psi

--- 1 1/8 Steel 1,361 Fed 209A Steel Precision Reloading TUPRW12 29.5 10,400

 

1. Rett kaliber? Ja

2. Har jeg eller kan jeg skaffe hylsa? (Kan bestilles fra Precision, muligens Una men kan bli dyr med frakt og mva)

3. Stålhagl (Kan kjøpes fra Midway, hjemmelading, BPI eller Precision)

4. Tennhette; Federal 209A (Kan kjøpes i Norge men er ikke alltid tilgjengelig)

5. Wad fra Precision (Kan kjøpes fra Precision men koster)

6. Alliant Steel krutt (Kan bestilles fra Staffans Vapen dersom du kjøpet 10 bokser i slengen)

 

Bestiller du hylse, wad, henter krutt så er det surt dersom ingen har 209A tennhetter før om 6 mnd.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig grunne til at du vil lade hagleammo. Det bør du tenke igennom før du starter.

 

Er det fordi du misfornøyd med det du får i butikken?

I så fall kan man kanskje få til å lage gode kvalitetspatroner ved hjemmeladning, men det krever nok en del eksperimentering. Man bør også ha utstyr for å måle trykk, for og ikke bli helt låst i ladetabeller. Er du låst til ladetabeller har du et logistikkproblem med å skaffe de "rette" ladekomponentene til en hver tid. Alternativt må du bruke samme tilnærming til haglelading som Italienerne ser ut til å bruke. Det kan se ut som om de prøver seg fram slik vi gjør med rifleammo :wink: Kanskje er det risikosport, kanskje ikke :think:

 

Skal du spare penger?

Da er hjemmeladning definitivt ikke veien å gå, med mindre du lager haggel selv av den kriminelle typen. Stål klarer jeg ikke helt å se vitsen med å lade selv. Med volfram kan du lage ekstreme langholdspatroner, men de blir ikke billige. Skal du lade patroner med f.eks ITX som BPI selger, koster det omentrendt like mye som et tilsvarende fabrikkskudd av Fiocchi Tundra.

 

Er du ute etter en ny hobby?

Da er du på rett vei :mrgreen:

 

Om du ikke vet noe om haglelading er det lurt å lese en bok! Det er mange ting du ikke kommer på helt av deg selv, som både kan bli farlig og skape unødvendige problemer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Okei. Ja jeg får kjøpe meg en bok å lese, er den boka som er linket til tidligere anbefalt? Ser ikke ut som den er på lager enda.

Grunnen til at jeg hadde tenkt å starte med det er fordi at jeg kan lage mine egne skudd som passer mine behov og det jeg vil ha, noe som jeg OFTE ikke får tak i butikken. Var også planen og spare litt penger over tid ja, har et ganske høyt forbruk av skudd iløpe av året.

Ikke minst så ser det morsomt ut, prøve ut nye typer skudd osv... selv om det kan være risikosport skal jeg nok ordne med en testhagle og en snor om det skulle være et problem.

Link to comment
Share on other sites

en testhagle og en snor om det skulle være et problem.

 

 

Når du har lest deg opp bør du ha en grundig forståelse for at det der er en dårlig plan.

 

Ellers så står det endel klokt her inne dersom du leser gjennom trådene under haglelading.

 

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter å ha fått svar fra BPI angående volum på pakken ble den kanskje litt større enn forventet. 1000kr kommer det på med Sjøfrakt med jetcarrier. Han sa Wadsa var de som tar mye plass, fjerna jeg de og bestiller wads fra norge blir det 400kr med sjøfrakt.

Er det virkelig så dyrt eller fins det billigere alternativer?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha fått svar fra BPI angående volum på pakken ble den kanskje litt større enn forventet. 1000kr kommer det på med Sjøfrakt med jetcarrier. Han sa Wadsa var de som tar mye plass, fjerna jeg de og bestiller wads fra norge blir det 400kr med sjøfrakt.

Er det virkelig så dyrt eller fins det billigere alternativer?

 

1000 med sjøfrakt?? Hvor stor kasse snakker vi? hvor mange wads, 10000 stk?? Jeg bestillte 8 pakker wads, 6 pakker itx pluss en del annet stæsj. kom i to esker og d ble ikke mer enn 495,- med båt.. sikker på at du har sett i rett prisskjema? synes dette virker vannvittig dyrt i forhold til min erfaring

 

Edit: Rett skal være rett.. ine to esker kom seg på 865,- kroner. Men vi var noen som delte på den, så ikke mye pr mann;)

Tviler på at du finner rimeligere alternativ, men der kan jeg ta feil..

Link to comment
Share on other sites

Du kan sjekke med siarm i italia. De har fine priser på ladekomponenter, dessverre har frakt vært relativt dyrt til norge. Jeg bor nært grensen og henter pakkene på andre siden, frakt til søta bror har vært ca. en tredjedel av frakten hit. Skal du ha store kvanta med komponenter kan det hende du likevel får det til å lønne seg å handle derfra. De trekker for øvrig fra italiensk moms på pakker til norge, men ikke til sverige. (innen eu)

Link to comment
Share on other sites

1000 med sjøfrakt?? Hvor stor kasse snakker vi? hvor mange wads, 10000 stk?? Jeg bestillte 8 pakker wads, 6 pakker itx pluss en del annet stæsj. kom i to esker og d ble ikke mer enn 495,- med båt.. sikker på at du har sett i rett prisskjema? synes dette virker vannvittig dyrt i forhold til min erfaring

 

Edit: Rett skal være rett.. ine to esker kom seg på 865,- kroner. Men vi var noen som delte på den, så ikke mye pr mann;)

Tviler på at du finner rimeligere alternativ, men der kan jeg ta feil..

 

 

I pakken er det 1250 wads, rundt 15kg metall og 500 once-fired winchester hulls og noe annet småtteri som nesten ikke tar plass.

Han sa det var wads som tok mesteparten av plassen, 500 hulls tok ca like mye plass som 1000 wads.

Skulle nok få plass i en eske på 36" x 20" x 16" sa han. Når jeg fyller inn på jetcarrier sine sider så blir det 895kr i sjøfrakt, pluss 150 ca får innlandsfrakt, da er vi over 1000kr i frakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...