Jump to content

Kulekast


flahamme

Recommended Posts

Hei! Har kulekast på ladninger med 6.5x55 og Berger VLD hunting. Hylsene (Norma)er helpresset med RCBS FL die, og kuler satt i med RCBS og Lee kuleisetter. Hva kan gjøres her for å få rettere patroner? Polere ekspanderknapp, frese hylsehalser? Trenger ikke glassplate for å se at patronene er skjeve!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker kuleisetteren som følger med Lee collett settet. Den funker bra synes jeg. Kan ikke se at de blir skjeve. Nå har jeg ikke prøvd Berger VLD, men bruker Lapua Scenar. De skal være rimelig like. Presisjonen ved bruk av Lee Collett settet er upåklagelig.

Link to comment
Share on other sites

Mulig kuleisetteren har problemer med Bergerkulene. Lader også scenar og Nosler CC. Mindre problemer med disse. Bergerkulene er ca. 2mm lengre enn Nosler CC i samme vekt. Har bestilt halsfres fra Sinclair. Skal polere ekspanderen så Jeg ikke drar skjev halsen og bruke VLD avgradingsverktøy på innsiden av hylsehalsen, så får jeg se om det bedrer seg. Hvis ikke får jeg skaffe competition kuleisetter. Hvem var det som sa at man sparer penger på å lade selv??? Lader også .308. Der ser det ikke ut som det er mulig å gjøre feil mtp. ladeprosedyrene

Link to comment
Share on other sites

Det er langt ifra sikkert at det er kuleisetteren. Ofte skyldes kulekast at halsen er skjev etter sizing. Dersom hylsehalsen er litt tynnere på en side vil halsen gi mer etter der den er tynn når ekspanderknappen draes ut av hylsen. Prøv å size en hylse uten ekspander i dien. Sett en kule i denne hylsen og se om du får kulekast. Dersom du ikke får kast så lader du noen skudd uten å bruke ekspander, det går ofte svært bra, men hylsene må avgrades innvendig i halsen så du ikke skaver av metqll på kulen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, kan prøve å ta ut ekspanderen. Har prøvd tidligere, men FL dia presser hylsehalsen så mye sammen at det nesten ikke er mulig å sette i kule selv etter en runde med VLD avgraderingsverktøy. I .308 er det ikke noe problem. Virker ikke som halsen presses like mye sammen der. Ekspanderen går lett igjennom. Collrtdia er også lettere å bruke til .308. I 6,5x55 kommer det etter få omladinger en smultring som gjør at kuleholdet blir dårlig eller ujevnt. .308 hylsene halspresser jeg minst 10 ganger uten problemer

Link to comment
Share on other sites

Har sizere fra Lee, Redding, RCBS og Hornady i 6,5x55! Alle er like. Den som presser hylsehalsen minst er faktisk Lee. Produsentene passer vel på at halsen presses nok da godstykkelsen på hylsene ikke er den samme. Regner med at dette blir bedre når jeg får hylsehalsfresen fra Sinclair

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...