Jump to content

Vedlikehold av 22LR skytterlagsrifler. -Avtrekk


I.E

Recommended Posts

Vi er i den heldige situasjonen at rekrutteringen til DFS innendørsskyting er bedre enn på mange år. Rekruttene bruker for det meste Anshutz rifler og den norske "rekruttrifla" i 22LR. Disse har gått mange titalls tusen skudd med mer eller mindre fraværende vedlikehold. Det verste nå er avtrekkene. Trykkpunktet lugger, og det er ikke alltid godt å vite hvor trykkpunktet slutter og avtrekket starter, med en del "fluer" som resultat. Selvfølgelig burde våpnene hatt en skikkelig service, men er det noen snarveier man kan ta her i påvente av en skikkelig service? Feks trykkluft etterfulgt av 556 smøreolje?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har gjort med noen gamle rifler jeg har overtatt er å demontere avtrekket og rett og slett koke det. Da løsner all gammel dritt og støv som har samlet seg, mens avtrekket enda er varmt, så tørker jeg det rent for vann og sprayer på en god våpenolje som "tørker" Dette har gjort flere avtrekk som nye igjen.

Link to comment
Share on other sites

Feks trykkluft etterfulgt av 556 smøreolje?

NEI, Nei, nei....nedtur eneste du bruker til rengjøring av avtrekk er følgende:

Zippo lighter bensin, ei flaske holder lenge... Så trykkluft. Det skal ikke brukes olje av noe slag, oljen tiltrekker seg støv, smuss etc. Det vil du ikke ha i et avtrekk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...