Jump to content

Historisk over våpen i den Norske hær, marine og luftvåpen


flyfisher

Recommended Posts

Min far har rundet 80 år og har i hele sitt yrkesaktive liv vært i forsvaret, hans arbeidsoppgaver var foruten å se hele den etterkrigsperioden i form av oppbygging av hæren til omstruktureringen som kom på 90 tallet som idag utgjør innsatshæren anno 2013.

Hans virke var hovedsaklig å ha kontroll over våpen, og utstyr på regimentsnivå.

 

Idag hadde far og jeg en fin samtale om mye og mangt, på et tidspunkt kom han på at han haddde et dokument jeg muligens hadde interesse av, for jeg vokste opp på trekkfulle våpendepoter med skatter som de færreste visste eksisterte...

Jeg kan huske på slutten av 70 talet var en god del mennesker som samlet på norsk militæria og min far ble ofte kontaktet med spørsmål om identifisering og demontering/montering denne hobbyen økte opp igjennom 80 tallet og hadde vel sin topp på begynnelsen av 90 tallet.

 

Dokumentet som jeg fikk idag viser hvilke og i avdelinger som hadde forskjellige våpen ( rifler, håndvåpen, maskingevær..)

 

Denne interessen for Norsk militæria har vel sin menighet idag, selv om jeg har inntrykket av at det har blitt redusert, men uansett legger jeg ut denne oversikten som jeg vil tro er litt unik, for jeg har ikke sett noe som likner.

 

34fe6c3.jpg9tllq0.jpgfjkhlw.jpg2gtnf6a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...